Selecteer een pagina
Photoshop AI

Photoshop AI

Dit is waarom Instagram je foto labelt met ‘Gemaakt met AI’

Sinds Instagram de ‘Gemaakt met AI’ tag heeft geïntroduceerd, ervaren veel gebruikers problemen met het labelen van hun content. Deze functie is ontworpen om transparantie te bevorderen door gebruikers te informeren wanneer een foto of video is gemaakt of bewerkt met AI-tools. Het systeem heeft alleen geleid tot veel frustratie onder fotografen en contentmakers, omdat zelfs minimale aanpassingen onterecht als ‘Gemaakt met AI’ worden gelabeld.

In dit artikel duiken we dieper in de werking van deze functie, de intentie erachter en de uitdagingen waarmee gebruikers worden geconfronteerd. Of je nu een professionele fotograaf bent of een enthousiaste contentmaker, je zult ontdekken hoe deze AI-tag je creativiteit beïnvloedt en welke stappen je kan nemen zodat je foto’s niet gelabeld worden met de ‘Gemaakt met AI’ tag.

De Rol van AI-functies in Photoshop

Generative Fill en Generative Expand

Photoshop heeft verschillende AI tools, zoals Generative Fill en Generative Expand, die gebruikers in staat stellen om foto’s te bewerken. Generative Fill kan bijvoorbeeld gebruikt worden om ongewenste objecten uit een afbeelding te verwijderen en automatisch in te vullen. Generative Expand breidt afbeeldingen uit door automatisch nieuwe delen van de afbeelding te genereren, wat handig is voor het creëren van bredere of langere beelden of als je met je uitsnede van je foto net niet uitkomt.

Hoewel deze tools het bewerken van je foto’s makkelijker maken, zijn ze ook de oorzaak van de problemen die gebruikers ervaren met Instagram’s ‘Gemaakt met AI’ label. Zelfs kleine aanpassingen met deze tools, zoals het verwijderen van een stofje in Photoshop, kunnen resulteren in een ‘Gemaakt met AI’ label. Het resultaat is dat mensen de authentisciteit van je werk in twijfel trekken en dat willen we natuurlijk voorkomen.

Uitzonderingen zoals de Generative Remove Tool

Gelukkig zorgen niet alle AI-gestuurde tools in Photoshop voor een ‘Gemaakt met AI’ label boven je foto. De nieuwe Generative Remove Tool in Lightroom en Camera RAW bijvoorbeeld, zorgt er niet voor dat je foto’s worden gelabeld met ‘Gemaakt met AI’. Ondanks dat deze tool wel AI technologie gebruikt, is het voor Instagram geen reden om je foto te taggen met het gewraatke ‘Gemaakt met AI’.

Impact op Gebruikers

Reputatieschade voor Fotografen

Voor professionele fotografen, kranten of publieke instellingen kan het ‘Gemaakt met AI’ label schadelijk zijn voor hun reputatie, ondanks dat er niets met de foto is gedaan. Mensen kunnen ten onrechte aannemen dat de foto bewerktis met AI in Photoshop. Dit kan het vertrouwen in de authenticiteit en kwaliteit van het werk van de fotograaf of de instantie ondermijnen.

Beperking van Creatieve Vrijheid

Veel gebruikers voelen zich door het label beperkt in hun creatieve vrijheid door de angst dat hun werk onterecht als ‘Gemaakt met AI’ wordt gekenmerkt. Dit kan leiden tot terughoudendheid bij het gebruik van AI-tools terwijl dat niet zo hoeft te zijn. Voor veel fotografen zijn de tools een welkome aanvulling aan hun toolkit om inperfecties, zoals stofjes, sneller te verwijderen uit hun foto.

Frustratie en Ontevredenheid

De inconsistentie en onnauwkeurigheid van het labelingsysteem van Instagram hebben geleid tot frustratie onder gebruikers. Velen hebben geklaagd dat zelfs eenvoudige bewerkingen, die weinig tot geen AI-interventie vereisen, worden gemarkeerd. Dit heeft geleid tot ontevredenheid over de nieuwe functie en vragen over de effectiviteit en betrouwbaarheid ervan.

De waarde van het ‘Gemaakt met AI’ label hangt af de betrouwbaarheid

Een keurmerk zoals “gemaakt met AI” verliest zijn waarde en relevantie wanneer het niet betrouwbaar is. Het doel van  zo’n label is om gebruikers duidelijkheid te verschaffen over de mate van AI-gebruik in foto’s. Als gebruikers niet kunnen vertrouwen op het keurmerk, verliest het aan waarde en wordt het onbruikbaar als betrouwbare indicator voor AI gemaakt werk. AI is here to stay en daarom is het van cruciaal belang dat de labels die aangeven dat iets met AI gemaakt is, goed werken.

Conclusie

Hoewel de “Made with AI” tag van Instagram is bedoeld om transparantie te bieden, heeft het in de praktijk geleid tot tal van problemen voor gebruikers. Van reputatieschade voor fotografen en instanties tot beperkingen in creatieve vrijheid, de implementatie van dit systeem is verre van perfect. Hopelijk neemt Instagram de feedback van gebruikers serieus en verbetert het de AI-detectiealgoritmen zodat we weten of een werk daadwerkelijk met AI-tools is gemaakt. Alleen dan kan de balans tussen transparantie en gebruiksvriendelijkheid worden hersteld.

Foto’s bewerken voor beginners: In 4 stappen naar de perfecte foto

Foto’s bewerken voor beginners: In 4 stappen naar de perfecte foto

Zodra je begrijpt hoe je camera werkt, je de belichtingsdriehoek en het maken van een goede compositie onder de knie hebt, is het tijd om te leren waarom foto’s bewerken een essentieel onderdeel is van fotografie. In dit artikel neem ik je mee door de belangrijkste stappen van foto’s bewerken. Daarnaast vind je aan het einde van dit artikel ook nog wat tips om over na te denken voordat je begint met bewerken.

Waarom foto’s bewerken?!

Voordat we de theorie van het foto’s bewerken induiken, eerst even een geschiedenislesje. Veel mensen die ik spreek zeggen: Waarom je foto’s bewerken, dat deden ze vroeger toch ook niet, dat is toch valsspelen? Vragen die ik vaak krijg als ik het over het bewerken van foto’s heb. Maar geloof mij: Een goede fotograaf bewerkt zijn foto’s!

Ook voordat Photoshop het daglicht zag, werden analoge foto’s al bewerkt in de donkere kamer. Veel termen in photoshop, zoals dodge and burn (doordrukken en tegenhouden), komen uit de tijd van de analoge fotografie. Iconische beelden zoals die van Muhammad Ali, Martin Luther King en James Dean zijn allemaal bewerkt in de donkere kamer.

Een leuk weetje, dat ik tegenkwam toen ik op zoek was naar de eerste bewerkte foto ever, is dat de foto van Amerikaanse president, Abraham Lincoln, van rond 1860 al “gephotoshopt” is. Links de foto van Lincoln, rechts het origineel met John C. Calhoun.

Gephotoshopte for van Lincoln en het origineel

Als je bedenkt dat de eerste foto ooit uit 1826 komt, dan kan je gerust stellen dat foto’s bewerken onderdeel van de kunstvorm is.

Los van het feit dat we dus al eeuwen foto’s bewerken is het ook een manier om je foto je eigen stijl mee te geven. Het is dus geen valsspelen of de werkelijkheid aanpassen, maar onderdeel van het creatieve proces van fotograferen.

Moet ik foto’s bewerken in RAW

Veel beginnend fotografen fotograferen niet in RAW, maar in JPEG. Toch raad ik je aan om in RAW te fotograferen als je meer aandacht wilt besteden aan het bewerken van foto’s.

Het grootste voordeel van RAW is dat je bestanden hebt die je de meeste ruimte geven om de foto te bewerken zonder kwaliteitsverlies. Omdat alle sensordetails zijn vastgelegd en opgeslagen, hebben RAW bestanden een breder dynamisch bereik en een veel groter kleurenspectrum dan JPEG. Het resultaat is dat de foto’s wat fletser uit de camera komen, maar daardoor kan je meer bewerkingen toepassen.

Bij veel camera’s kan je er ook voor kiezen om in RAW en JPEG tegelijk te fotograferen. Handig voor als je snel een foto wilt delen, maar ook wilt oefenen met het bewerken van je foto’s.

Wil je beter leren fotograferen, dan kun je overwegen om een praktijkgerichte fotografiecursus te volgen.

Foto’s bewerken in 4 stappen

Nu gaan we echt beginnen met foto’s bewerken. Hier zijn de belangrijkste stappen voor het bewerken van je foto’s:

  1. Snijd je afbeeldingen bij en en verwijder stof.
  2. Pas de witbalans aan.
  3. Pas belichting en contrast aan.
  4. Sla op en deel je foto’s.

De technieken die we hier bespreken zijn beschikbaar in de meest eenvoudige bewerkingsprogramma’s, en zorgen ervoor dat je foto’s beter, mooier en krachtiger worden dan toen ze uit de camera kwamen. Geavanceerde bewerkingssoftware heeft dezelfde functionaliteit, maar heeft daarnaast ook geavanceerdere opties, die we, om het eenvoudig te houden, hier in dit artikel niet zullen behandelen. Je hoeft niet alle basisbewerkingsstappen op elke foto toe te passen, maar ik raad je wel aan om de stappen in de genoemde volgorde te doen.

1. Afbeeldingen bijsnijden en opschonen

Foto's bewerken: horizon rechtzettenLet op je horizon: Het is altijd beter om ervoor te zorgen dat je horizon al recht is wanneer je een foto maakt, maar het rechttrekken is ook een eenvoudige eerste stap van foto’s bewerken. De tool om dat te doen vind je over het algemeen terug bij de cropfuntie van je bewerkingsprogramma.

 

Foto's bewerken: Een crop van een fotoFoto’s bijsnijden:

Bijsnijden of croppen is een uitstekende manier om je compositie te verbeteren of om afleidende elementen aan de rand van je foto te verwijderen.

 

Foto's bewerken: RetoucherenRetoucheren:

De buitenwereld is een stoffige plek en stofdeeltjes vinden op de een of andere manier altijd hun weg naar je cameralens en dus naar je foto’s. Dit is een probleem dat zich vooral voordoet als je een klein diafragma gebruikt, zoals vaak het geval is bij landschapsfotografie. Doordat de scherptediepte groot is, zijn stofdeeltjes op de sensor beter te zien.

De meeste bewerkingsprogramma’s hebben een tool voor het verwijderen van vlekken. De naam varieert: “klonen” en “spot healing” zijn twee varianten. Sommige programma’s stellen je ook in staat om de weergave van een foto te veranderen om de locatie van vlekken te benadrukken. Werk systematisch rond je foto totdat alle vlekjes weg zijn.

2. Pas de witbalans aan

Foto’s bewerken gaat niet alleen over bijsnijden en rechtzetten maar ook over kleur en belichting. Witbalans heeft betrekking op kleurniveaus, niet op belichtingsniveaus. Als je afbeelding een kleurtint heeft die je niet mooi of onnatuurlijk vindt, kun je de witbalans aanpassen om dit te corrigeren. Houd er rekening mee dat het bewerken van foto’s die je gemaat hebt in JPG, omdat ze veel minder gegevens vastleggen dan RAW-bestanden, tijdens het bewerken slechts een kleine hoeveelheid witbalansaanpassing kunnen verdragen voordat ze vertekenen.

Foto's bewerken witbalans

De meeste bewerkingsprogramma’s hebben vooraf ingestelde modi zoals “flits”, “daglicht” of “bewolkt” om de afbeelding beter af te stellen op de lichtomstandigheden tijdens het maken ervan. Daarnaast hebben veel programma’s zowel een “temperatuur” als een “tint” schuifregelaar waarmee je je foto kunt bewerken en kunt experimenteren om de witbalans nauwkeuriger af te stemmen.

Foto's bewerken temperatuur/tint

3. Pas belichting en contrast aan

Foto's bewerken belichting

Belichting aanpassen:  Dit is het proces om de foto precies zo helder of donker te maken als je zelf wilt. Let op dat “ruis” (korrels in de foto) soms kan optreden wanneer je de helderheid verhoogt. Bij hoge ISO gebeurt dat sneller dan bij een lage ISO instelling. Daarom is het belangrijk om een foto goed te belichten zodat je achteraf weinig aan je belichting hoeft te doen en er geen extra ruis ontstaat.

Foto's bewerken contrast

Contrast aanpassen:

Contrast is het bereik van donkere tot lichte tinten. Wanneer het contrast hoog is, zie je een beeld waarin alle tinten, ongeacht de kleur, ofwel erg donker of erg licht zijn. Wanneer het contrast laag is, zie je een beeld waarin het verschil tussen licht en donker minder opvallend is. Met de contrast slider kun je het contrast aanpassen om een van de twee te bereiken.

Hoe je de histogram van de foto kunt gebruiken:

Deze grafische weergave van het toonbereik van een foto helpt je de uiteindelijke belichtingsniveaus te optimaliseren tijdens het foto’s bewerken. Je hoeft niet altijd naar de histogram te kijken, maar het kan handig zijn wanneer een opname veel donkere of lichte partijen heeft. Veel bewerkingsprogramma’s tonen de histogram op het scherm waar je de belichting aanpast, waardoor het gemakkelijk te raadplegen is. Een goed belichte foto geeft je tinten door het hele bereik, van donker tot licht, met meer tinten gegroepeerd in het midden:

Foto's bewerken histogram midden

Maar het is geen doel op zich om een foto te maken met een histogram zoals de foto hierboven.

Het is wel goed om te weten dat wanneer je een piek aan de linkerkant van het histogram hebt, je een foto hebt met veel donkerdere tinten:

Foto's bewerken histogram schaduw

Foto’s bewerken histogram schaduw

Wanneer je een piek aan de rechterkant van het histogram hebt, geeft dat aan dat je foto veel lichter tinten heeft:

Foto's bewerken histogram licht

Je kunt ook gewoon naar de foto zelf kijken om de belichting te beoordelen terwijl je bewerkt, maar een histogram kan een ontzettend handig hulpmiddel zijn.

Let op dat een histogram ook handig kan zijn bij het maken van de foto zelf. Op het scherm aan de achterkant van je camera is het vaak moeilijk beoordelen of een foto goed belicht is. In de volle zon is je scherm minder goed te zien dan in de schaduw. Als je naar het histogram kijkt bij een lastige belichting, kan je zien wanneer je informatie verliest in de lichte en donkere partijen.

Slaat het histogram rechts of links helemaal uit tot aan de top van je grafiek, dan betekend dat dat een deel van je foto helemaal zwart of helemaal wit is, en kan je die informatie later niet meer terughalen bij het bewerken van je foto.

Hoe dichter je dus bij een goede belichting komt tijdens het fotograferen, hoe minder tijd je later zult besteden aan het bewerken van de belichting.

4. Voltooi en deel je foto’s

Nadat je al je foto’s bewerkt hebt, leg je je foto’s even opzij. Kom later terug en bekijk ze om te zien of je tevreden bent met elke foto. Indien nodig, maak je nog een paar aanpassingen aan je bewerkingen.

Omdat RAW-bestanden zo groot zijn, moet je ze converteren naar JPG voordat je je bewerkte foto’s e-mailt, deelt of afdrukt. Ik raad je aan om altijd je RAW bestanden te bewaren zodat je ze later eventueel opnieuw kan bewerken.

Bewerken voor en na Bewerken voor en na
Het verschil tussen een bewerkte foto en het originele RAW bestand.

Dingen om over na te denken voordat je begint met bewerken

Fotobewerkingsprogramma’s: Je kan kiezen tussen geavanceerde en dure professionele programma’s, gratis open-source opties en online opties. Lees hier het artikel over de beste bewerkingsprogramm’s van 2023. Als je een geavanceerder programma neemt, overweeg dan of je er een wilt die cloudgebaseerd is (met een maandelijks abonnement) of dat je de standalone versie wilt (een eenmalige aanschafprijs). Cloudgebaseerde programma’s blijven up-to-date en hebben vaak de optie om foto’s in de cloud op te slaan.

Begrijp het verschil tussen “niet-destructieve” en “destructieve” bewerking: De meeste bewerkingssoftware behoudt automatisch je originele bestand, niet-destructieve bewerking. Andere slaan bewerkte afbeeldingen op over het originele bestand, destructieve bewerking. Bewerking is trial and error, soms maak je een foutje en wil je weer terug kunnen naar het originele bestand. Zorg er dus voor dat je weet of je bewerkingsprogramma kopieën maakt van je originelen. Als dit niet het geval is, maak dan een kopie van alle afbeeldingen die je van plan bent te bewerken voordat je begint.

Foto’s importeren en sorteren: Een mooi aspect van digitale fotografie is dat je meerdere foto’s kunt maken om de kans op spectaculaire foto’s te vergroten. Dus, je eerste stap nadat je je afbeeldingen hebt overgezet en georganiseerd op je computer, is om ze te bekijken en te beslissen welke je wilt bewerken. Alle foto’s die mislukt zijn kan je daarna verwijderen. Op die manier kan je je RAW bestanden bewaren zonder dat je computer snel vol raakt.

Foto’s bewerken is een belangrijk onderdel van de fotografie. Hopelijk kan je met deze tips aan de slag. Mocht je vragen hebben, stel ze dan gerust in de comments.

Photoshop AI

Ontdek de beste Photoshop alternatieven in 2023

Ben je op zoek naar een goedkoper, toegankelijker of gebruiksvriendelijker Photoshop alternatief, dan ben je hier aan het juiste adres! In dit artikel bespreken we de 6 beste, gratis en betaalde, Photoshop alternatieven voor mobiel en computer voor 2023.

We nemen ook een kijkje naar Photoshop Elements en beantwoorden de vraag “Wat is Photoshop?”. Of je nu een professionele fotograaf bent of op zoek bent naar een betere beeldbewerkingservaring op je computer of je mobieltje, Bij de hieronder genoemde Photoshop alternatieven staat er zeker een die aan je eisen voldoet.

Wat is het beste programma om foto’s te bewerken?

Veel mensen zullen als eerste Photoshop noemen. Hoewel dat het bekendste programma is wil dat niet zeggen dat dat ook de beste optie is voor jou. Het beste programma om foto’s te bewerken kan namelijk sterk variëren, afhankelijk van je specifieke behoeften en vaardigheidsniveau. Er zijn verschillende programma’s beschikbaar, zowel gratis als betaald, die elk hun eigen sterke punten hebben. De keuze van het beste programma hangt af van je behoeften, budget en ervaringsniveau.

Wat is Adobe Photoshop?

Adobe Photoshop werd in 1988 ontwikkeld door de broers Thomas en John Knoll en is een programma voor het bewerken van foto’s en ander digitaal beeldmateriaal.

Inmiddels is Photoshop niet meer weg te denken uit de fotografie en is het ook daar buiten een begrip geworden. Even “photoshoppen” is een veelgebruikte term voor het bewerken van foto’s.

Nu steeds meer mensen hun foto’s willen bewerken is de vraag naar alternatieven voor Photoshop enorm toegenomen. Maar waarom heb je überhaupt alternatieven voor Photoshop nodig?

Nadelen van Photoshop

Photoshop kan je helaas niet eenmalig kopen. Om het programma te gebruiken moet je een abonnement afsluiten. Daarmee wordt het een dure tool, als je €24 per maand betaald om af en toe een foto te bewerken voor je volgers op Instagram. Veel fotografen zoeken daarom liever naar een gratis of betaald alternatief voor Photoshop. Want ook zonder abonnement kan je vergelijkbare functies gratis krijgen of tegen een beter betaalbare prijs. Bovendien kan Photoshop voor beginners een beetje overweldigend zijn.

De beste Photoshop alternatieven in 2023

Als je geen zin hebt om elke maand €24 naar Adobe over te maken of je vraagt je af wat voor (gratis) Photoshop alternatieven er zijn, dan ben je op de juiste plek. Ik heb namelijk de beste Photoshop alternatieven voor 2023 ( gratis en betaald laptop en mobiel) voor je op een rijtje gezet.

Wat is de beste gratis Photoshop?

GIMP

GIMP – Gratis

Platform: Apple – PC – Linux

GIMP is een van de beste gratis Photoshop alternatieven dat je op elk besturingssysteem kan gebruiken. Je kan er van alles mee doen, van bijsnijden tot retoucheren tot kleurcorrecties en het toeveogen van effecten. Het is niet alleen gratis, maar ook nog eens open-source, wat betekent dat er een hele gemeenschap van ontwikkelaars en gebruikers is die je kunnen helpen als je iets niet begrijpt.

Het toffe aan GIMP is dat je alles kan aanpassen, van het uiterlijk tot de werking ervan. Zowel beginners als experts kunnen er dus mee aan de slag. Het is een programma voor zowel persoonlijk als professioneel gebruik. En als kers op de taart kan je het ook nog eens uitbreiden met allerlei plug-ins en scripts. GIMP bestaat al sinds 1995 en is een van de beste gratis alternatieven voor Photoshop.

Kortom: GIMP is een geweldig alternatief is voor Photoshop voor degenen die niet willen betalen voor Photoshop of die liever open-source software gebruiken. De aanpasbare interface en ondersteuning voor een breed scala aan bestandsindelingen maken het een populaire keuze onder gebruikers.

Wat is de beste app om foto’s te bewerken?

Snapseed

Snapseed – Gratis

Platform: PC – iOS – Android

De beste (gratis) app om foto’s te bewerken op je mobiel is Snapseed. De gratis app bevat een reeks bewerkingstools, waaronder bijsnijden, roteren en rechtzetten, evenals een verscheidenheid aan filters en effecten om stijl en sfeer aan je foto’s toe te voegen.

Een van de belangrijkste voordelen van Snapseed is de gebruiksvriendelijkheid, met intuïtieve bedieningselementen en een eenvoudige, gestroomlijnde interface die fotobewerking toegankelijk maakt voor gebruikers van alle vaardigheidsniveaus. De app biedt ook een reeks geavanceerde bewerkingsfuncties, zoals selectieve aanpassingen, curven en perspectiefcorrectie, voor meer ervaren gebruikers.

Over het algemeen is Snapseed een veelzijdige en krachtige app voor fotobewerking die een scala aan functies en tools biedt om je afbeeldingen te verbeteren en te transformeren, of je nu een professionele fotograaf bent of gewoon je sociale media-berichten wilt verbeteren.

Snapseed is een een van de beste (gratis) Photoshop alternatieven voor mensen die hun foto’s willen bewerken op hun telefoon. De aanpasbare filters en effecten, geavanceerde bewerkingstools en gebruiksvriendelijke interface zorgen er voor dat Snapseed een van de populairste Photoshop alternatieven is voor iOS en Android.

pixlr vs photoshop

Wat is het beste online alternatief voor Photoshop?

Pixlr

Pixlr – Gratis – €1.99 – €7.99 – €12.99

Platfrom: Online

Pixlr is een webgebaseerde tool voor beeldbewerking die gebruikers een scala aan functies en opties biedt voor het bewerken en verbeteren van hun afbeeldingen. De interface heeft wat weg van die van Photoshop, waardoor het voor doorgewinterde Adobe gebruikers erg henkenbaar aanvoelt.  Het platform biedt een grote hoeveelheid aan tools voor bijsnijden, formaat wijzigen en aanpassen van afbeeldingen. Daarnaast biedt het een scala aan filters, effecten en overlays die gebruikers kunnen toepassen op hun afbeeldingen.

Een van de belangrijkste voordelen van Pixlr is dat het gratis te gebruiken is en je geen software of applicaties hoeft te downloaden. Dit maakt het gemakkelijk voor gebruikers om snel en gemakkelijk hun afbeeldingen te bewerken, zonder zich zorgen te hoeven maken over compatibiliteitsproblemen of opslagbeperkingen.

Over het algemeen is Pixlr een krachtig en flexibel beeldbewerkingsplatform dat een hoeveelheid aan tools en functies biedt voor gebruikers van alle niveaus. Of je nu een professionele fotograaf bent of gewoon je sociale media-berichten wilt verbeteren, Pixlr is een geweldig hulpmiddel om in je arsenaal te hebben.

Pixlr is een gratis online beeldbewerkingsapplicatie en een goed alternatief voor Photoshop voor diegene die altijd en overal zijn of haar foto’s wil bewerken, of dat nu op je eigen computer is of ergens anders. De aanpasbare interface en ondersteuning voor een breed scala aan bestandsindelingen maken het een populaire keuze onder gebruikers.

Luminar vs photoshop

Luminar

Luminar – Vanaf €6.58 per maand of éénmalig €199

Platform: Apple – PC

Luminar is speciaal ontworpen voor professionele fotografen en beeldbewerkers en maakt veel gebruik van AI. Zo kan je met AI landschappen verbeteren, portretten retoucheren en ongewenste details verwijderen met één klik. Je kan zelfs de lucht veranderen en tegelijk scènes opnieuw herbelichten.

Een van de belangrijkste voordelen van Luminar is de gebruiksvriendelijkheid, met een intuïtieve interface en eenvoudige bedieningselementen die fotobewerking toegankelijk maken voor gebruikers van alle vaardigheidsniveaus. Daarnaast biedt het platform ook een reeks vooraf ingestelde stijlen die kunnen worden toegepast op afbeeldingen om snel en gemakkelijk professioneel ogende resultaten te bereiken.

Luminar is beschikbaar als standalone software of als plug-in voor Adobe Photoshop en Lightroom, waardoor het een veelzijdig hulpmiddel is voor professionele beeldbewerkers. Het biedt ook een gratis proefperiode voor gebruikers die het willen uitproberen voordat ze tot aankoop overgaan.

Luminar is een krachtige en gebruiksvriendelijke applicatie dat een uitstekend Photoshop alternatief is voor degenen die een eenmalige aankoopoptie willen. De AI-aangedreven bewerkingstools en aanpasbare werkruimten maken het een populaire keuze onder gebruikers.

Capture One vs Photoshop

Capture One

Capture One – €18.25 per maand of éénmalig €349

Platform: Apple – PC – iOS

Capture One  is misschien wel een van de meest gebruikte Photoshop alternatieven. Het is ontworpen met een workflow-gebaseerde benadering van beeldbewerking. Capture One biedt bijvoorbeeld een reeks vooraf ingestelde stijlen en aanpassingen die kunnen worden toegepast op afbeeldingen om snel en gemakkelijk professionele resultaten te bereiken.

Een van de belangrijkste verschillen tussen Capture One en Photoshop is dat Photoshop meer gericht is op algemene beeldbewerking, terwijl Capture One is ontworpen voor professionele fotografen en zich richt op het bewerken van RAW-bestanden. Capture One biedt bijvoorbeeld een veel betere ondersteuning voor RAW-bestandsindelingen dan Photoshop, waardoor gebruikers meer controle hebben over zaken als belichting, kleuren en contrast.

Over het algemeen is Capture One een krachtig hulpmiddel voor professionele fotografen die werken met RAW-bestanden en zich richten op het bewerken van specifieke elementen van een afbeelding, terwijl Photoshop meer geschikt is voor algemene beeldbewerking en flexibeler is in zijn aanpak.

Capture One is een programma dat is ontworpen voor het bewerken van foto’s en niet voor designers. De geavanceerde functies en hoogwaardige uitvoer maken het een populaire keuze onder fotografen die op zoek zijn naar een krachtig en betrouwbaar tool voor het snel bewerken van meerdere foto’s.

Photoshop Elements

Photoshop Elements – €100

Platform: Apple – PC

Photoshop Elements is een vereenvoudigde versie van Adobe’s vlaggenschip, Photoshop. Een van de belangrijkste voordelen van Photoshop Elements is de gebruiksvriendelijke interface, waardoor het toegankelijk is voor gebruikers van alle niveaus. De software biedt ook een reeks geautomatiseerde bewerkingstools, zoals geautomatiseerde aanpassingen en begeleide bewerkingen, die gebruikers kunnen helpen professioneel ogende resultaten te bereiken met minimale inspanning.

Hoewel zowel Photoshop als Photoshop Elements fotobewerkingssoftware zijn, hebben ze verschillende sterke punten. Photoshop is een geavanceerder en aanpasbaar gereedschap, terwijl Photoshop Elements een meer betaalbare en vereenvoudigde versie is. Bovendien heeft Photoshop geavanceerdere functies en wordt het over het algemeen beschouwd als krachtiger dan Photoshop Elements. Photoshop Elements is een prima optie voor degenen die niet de hoofdprijs willen betalen voor Photoshop, maar wel de belangrijkste tools willen gebruiken.

Photoshop Elements is een een wat compactere en beter te betalen programma dat een uitstekend Photoshop alternatief is voor degenen die eenmalig willen betalen voor Photoshop of die de voorkeur geven aan een eenvoudigere bewerkingservaring. De begeleide bewerkingen, automatische organisatie en geavanceerde kleurcorrectietools maken het een populaire keuze onder wat minder veeleisende gebruikers.

Camera standen: Boost je fotografie skills met deze 4 instelingen!

Camera standen: Boost je fotografie skills met deze 4 instelingen!

Als je het beste uit je camera wilt halen is het belangrijk dat je de verschillende camera standen op je camera goed beheerst. Of je nu een beginner of een gevorderde amateur bent, het is cruciaal om te begrijpen wat elke cameramodus doet en wanneer je deze in verschillende lichtsituaties moet gebruiken.

Camera standen uitgelegd

Camera standen zijn in eenvoudige bewoordingen gewoon manieren voor fotografen om de instellingen van de belichting te regelen, zoals sluitertijd, diafragma en ISO. Sommige modi automatiseren de camera-belichting volledig, terwijl andere je in staat stellen om sommige of alle van deze belichtingsinstellingen handmatig te regelen.

Vroeger bestond zo’n knop niet en moest je alles handmatig instellen. Fotografen moesten het diafragma instellen, de sluitertijd bepalen en het juiste type film voor hun camera kiezen. Tegenwoordig hebben de meeste digitale camera’s verschillende soorten cameramodi die kunnen worden gebruikt in verschillende situaties.

Welke camera standen zijn er? Hieronder zijn de vier belangrijkste cameramodi die op de meeste digitale camera’s van vandaag te vinden zijn:

– Programma (P)
– Sluitertijdvoorkeur (Tv) of (S)
– Diafragmavoorkeur (Av) of (A)
– Manual (M)

camera standen en modi

Wat is de Programma stand?

In Programma modus selecteert de camera automatisch het diafragma en de sluitertijd voor je, op basis van de hoeveelheid licht dat op je sensor valt. Dit is de modus die je wilt gebruiken voor point-and-shoot momenten wanneer je snel een foto wilt maken.

De camera zal proberen het diafragma en de sluitertijd in evenwicht te brengen, deze verhogen en verlagen op basis van de intensiteit van het licht.

– Als je de camera naar een helder gebied richt, wordt het diafragma automatisch verhoogd naar een hoger getal, terwijl de sluitertijd redelijk snel blijft.


– Als je de camera naar een donker gebied richt, wordt het diafragma verlaagd naar een lager getal om een redelijk snelle sluitertijd te behouden.


– Als er niet genoeg licht is, blijft het diafragma van de lens op het laagste getal (maximaal diafragma), terwijl de sluitertijd blijft afnemen totdat een juiste belichting is bereikt.

camera standen en modi

Voordeel

Het voordeel van deze camera stand is dat je je helemaal kan focussen op je compositie, de camera doet de rest.

Nadeel

Het nadeel is dat je op deze manier niet veel controle heb over de belichting, maar wel een beetje…

Mini hack

Er is echter een manier om de door de camera bedachte sluitertijd en diafragma te overschrijven door aan de draaiwiel van je camera te draaien. Draai je naar rechts, dan verkort je de sluitertijd, draai je naar links, dan wordt de sluitertijd langer.

camera standen en modi

Wat is Tv of S stand?

In de camera stand Sluitertijdvoorkeur stel je handmatig de sluitertijd van de camera in en selecteert de camera automatisch het juiste diafragma voor je op basis van de hoeveelheid licht dat op de sensor valt.

Voordeel

Deze modus is ideaal voor het bevriezen van beweging of het opzettelijk creëren van bewegingsonscherpte. Er is alleen geen controle over je diafragma omdat je de camera de scherptediepte laat kiezen.

Nadeel

Een nadeel van de camera stand Sluitertijdvoorkeur is dat er een risico bestaat op een overbelichte of onderbelichte foto. Waarom? Omdat als de hoeveelheid licht niet voldoende is en je de sluitertijd op een hoog getal instelt, je belichting beperkt zal zijn tot het diafragma van je lens.

Bijvoorbeeld, als het maximale diafragma van je lens f4.0 is, zal de camera niet in staat zijn om een lager diafragma dan f4.0 te gebruiken en zal je nog steeds fotograferen op de sluitertijd die je handmatig hebt ingesteld. Het resultaat zal een onderbelichte afbeelding zijn. Tegelijkertijd, als je een zeer langzame sluitertijd gebruikt als er veel licht is, zal de foto overbelicht zijn.

camera standen en modi

Wat is de A of Av stand?

Bij de camera stand Diafragmavoorkeur stel je handmatig het diafragma van de lens in, terwijl de camera automatisch de juiste sluitertijd kiest. Je kan het diafragma van de lens verhogen of verlagen en de camera doet de berekening van de sluitertijd.

Voordeel

Er is bijna geen risico op een overbelichte of onderbelichte foto omdat de sluitertijd 30 seconden kan zijn, maar ook 1/4000e of 1/8000e van een seconde (afhankelijk van de camera), wat meer dan voldoende is voor de meeste lichtsituaties.

Nadeel

Let bij de camera stand Diafragmavoorkeur goed op dat je camera niet een hele langzame sluitertijd gebruikt bij weinig licht. In dat geval heb je zonder dat je het doorhebt een bewogen foto.

camera standen en modi

Manual stand

Zoals de naam al aangeeft, geeft de handmatige modus of manual mode je volledige controle over diafragma en sluitertijd. In deze camera stand kun je zowel het diafragma als de sluitertijd handmatig instellen zoals je zelf wilt. De de camera laat je de belichting van de foto volledig zelf doen.

Voordeel

Deze modus kan je het beste gebruiken in situaties waarin de camera moeite heeft een foto goed te belichten. Denk bijvoorbeeld aan een scène met een heel licht en een heel donker deel. De camera kan de belichting dan moeilijk bepalen wat resulteert in overbelichten of onderbelichten. In zulke gevallen kan je je camera op handmatige modus instellen, zelf de hoeveelheid licht beoordelen en de belichting bepalen met je eigen instellingen.

Nadeel

Het nadeel is dat je wel goed moet weten wat je doet. Als je net begint met fotograferen kunnen alle keuzes in de manual stand overweldigend zijn.

camera standen en modi

En ISO dan?

En hoe zit het dan met ISO? In de meeste DSLR-camera’s verandert ISO niet automatisch in de bovenstaande cameramodi, dus moet je het handmatig instellen. Maar als je een “Auto ISO” functie in je camera hebt, kun je deze gebruiken en vervolgens de maximale ISO instellen op bijvoorbeeld ISO 2000 of 2500 en je minimale sluitertijd op iets als 1/200e van een seconde. Zit er te veel ruis in je foto, zet dan de maximale ISO wat lager. Als je geen “Auto ISO” functie hebt, stel je je ISO in op het laagste ISO-nummer en verhoog je je ISO als je foto te donker is.

Andere modi

Er zijn nog veel meer camera standen beschikbaar op instap- en semiprofessionele camera’s. Functies als “Portret”, “Landschap”, “Macro”, “Sport” en “Nacht”, afhankelijk van de camera (professionele camera’s hebben deze modi niet). Deze zou ik nooit gebruiken omdat het een combinatie is van een van bovenstaande modi. Daarnaast hebben verschillende camera’s verschillende aangepaste modi en moet je opnieuw alles leren als je een nieuwe camera koopt. Dus stop met het gebruik van al deze aangepaste modi en leer de vier belangrijkste cameramodi die in dit artikel worden uitgelegd.

Als je vragen of feedback hebt, deel deze dan in de opmerkingen hieronder. Veel plezier met fotograferen!

Landschapsfotografie: De ultieme gids voor epische foto’s

Landschapsfotografie: De ultieme gids voor epische foto’s

Landschapsfotografie is een van de meest populaire genres in de fotografie.
Daarom is Landschapsfotografie een uitstekende keuze voor zowel beginnende als ervaren fotografen. Ongeacht je niveau, er valt altijd iets nieuws te leren. Je hebt geen geavanceerde camera of dure lens nodig en de vaardigheden die je leert bij landschapsfotografie zijn ook toepasbaar op andere soorten fotografie.

Wat valt er onder landschapsfotografie?

Landschapsfotografie is een vorm van natuurfotografie waarbij het in beeld brengen van het landschap centraal staat. In deze gids behandel ik de belangrijkste aspecten van landschapsfotografie, inclusief apparatuur, tips voor het maken van betere foto’s, basis fotobewerkingen en meer. Of je nu een fervent landschapsfotograaf bent of een beginner, je bent hier aan het juiste adres.

Landschapsfotografie

Waarom je landschapsfotografie moet proberen

Er zijn een heleboel redenen om landschapsfotografie te proberen. Het is een toffe manier om je wandelingen of buitenavonturen nog leuker te maken. Nog beter: het is een uitstekende motivatie om vaker de natuur in te gaan en en lekker buiten te zijn. Of het nu in je eigen achtertuin is of op de op vakantie in het buitenland, landschapsfotografie is een manier om meer te genieten van de natuur.

Daarnaast is landschapsfotografie is een uitstekende manier om je fotografische skills te verbeteren. Landschapsfotografie is de manier om beter te worden in het kiezen van de juiste instellingen zoals de juiste belichting en hoe je het beste scherp kan stellen.

Het genre helpt je ook om je compositie te verbeteren. Het fotograferen van een landschap lijkt makkelijk, maar landschapsfotografie vraagt je om na te denken wat je in je compositie wilt en, misschien nog belangrijker, wat je moet weglaten. En die vaardigheid is toepasbaar in elk situatie die je wilt fotograferen.

Landschapsfotografie Landschapsfotografie is ook een oefening in timing en geduld. Je onderwerp staat weliswaar stil, maar het licht verandert voortdurend en het beste licht is vaak vluchtig. Het kan zijn dat je uren op één plek moet doorbrengen of de plek meerdere keren moet bezoeken voordat je de perfecte foto maakt.

Hoe meer je oefent, hoe beter je wordt in (landschaps)fotografie. Het feit dat het een makkelijk genre is om mee te beginnen wil niet zeggen dat je snel bent uitgeleerd. Dat en nog veel meer maakt landschapsfotografie zo onweerstaanbaar.

Wat heb je nodig voor landschapsfotografie?

Ondanks dat je met je mobieltje ook prima een landschapsfoto kan maken, betekent dit niet dat er het de beste keuze is voor landschapsfotografie. Je hebt geen fancy uitrusting nodig, maar er zijn wel betere en slechtere opties, zeker als je je foto’s aan de muur wilt hangen.

Een goede landschapscamera vereist niet dezelfde functies als een camera voor fotojournalisten en sportfotografen. Ik verdienen mijn geld met het fotograferen van actie, dus heb ik een camera nodig met snelle autofocus, die veel foto’s per seconde kan maken en goed om kan gaan met hoge ISO waarden.Landschapsfotografie Afgezien van andere overwegingen ben ik het, als fotojournalist, met landschapsfotografen eens dat de duurzaamheid van een camera belangrijk is. Als je veel buiten bent bestaat de kans dat je een keer met een nat pak thuis komt. Dan wil je wel dat je camera een beetje tegen de regen kan.

Voor wat het waard is, is er bij mij nog nooit een camera kapot gegaan door het weer. Maar ik droog mijn apparatuur wel altijd af voordat ik van lens wissel, mijn geheugenkaart uit de camera haal of batterijen vervang.

Is een DSLR of Mirrorless camera beter?

Hoewel DSLR-camera’s perfect geschikt zijn voor landschapsfotografie en veel professionals ze blijven gebruiken, vraag je je misschien af: is een DSLR of een mirrorless camera beter? Zoals de naam al aangeeft, laten spiegelloze camera’s de spiegel die in DSLR-camera’s zit, achterwege. Dit maakt spiegelloze camera’s kleiner en lichter.

Lenzen voor mirrorless of spiegelloze camera’s zijn over het algemeen kleiner en lichter. Dit komt niet alleen door het verschil in camera technologie, maar ook door verbeterde lens technologie.Landschapsfotografie Nog een voordeel: spiegelloze camera’s hebben doorgaans een betere autofocus, geavanceerde functies en snellere prestaties. Ze bieden ook een realtime live view weergave via hun elektronische zoeker en dat is er erg handig bij landschapsfotografie.

Alle grote fabrikanten hebben tegenwoordig goede mirrorless camera’s. Maar met nieuwigheid en geavanceerde technologie komt ook een hoger prijskaartje. Daardoor kan je nu een mooie (tweedehands) DSLR set bij elkaar sparen voor minder geld en eventueel later je DSLR-lenzen aanpassen aan een spiegelloze camera.

Samenvattend: De belangrijkste overwegingen bij het kiezen van een camera voor landschapsfotografie zijn beeldkwaliteit en, in mindere mate, sensorformaat (groter is beter), duurzaamheid en bruikbaarheid. Een uitstekend, snel autofocussysteem is een mooie bonus, maar geen vereiste.

Tweedehands

Het is ook belangrijk om te kijken welke lenzen er beschikbaar zijn voor (tweedehands) camera’s waarin je geïnteresseerd bent om ervoor te zorgen dat je de geschikte lenzen kan kopen die binnen je budget passen. Als je geld wilt besparen, kijk dan naar de de wat oudere cameramodellen die goed beoordeeld zijn.

Wat is de beste lens voor landschapsfotografie?

Voor foto’s van uitgestrekte landschappen, waar epische luchten en betoverende meerreflecties de hoofdrol spelen, grijp je best naar een groothoeklens. Een alternatief is een 24-105 mm. Door het zeer veelzijdige zoombereik kun je nog steeds veel van het landschap in beeld krijgen, maar zal je iets meer moeten kiezen wat er op de foto komt.

Je kunt de duurste camera hebben met de beste beeldsensor, maar als je geen hoogwaardig glas voor de sensor plaatst, heb je er eigenlijk nog niks aan. Gelukkig is goed glas voor landschapsfotografie redelijk betaalbaar.

Waar professionele lenzen gemakkelijk rond de €2.000 kosten, is dat niets vergeleken met de enorme telelenzen waar veel wildlife-fotografen gebruik van maken. Die kosten vaak namelijk meer dan €10.000. Bovendien heb je niet altijd professionele lenzen nodig, zoals je later in dit artikel zal zien.Landschapsfotografie Hoewel een APS-C- of Micro Four Thirds-camera een goede optie is voor landschapsfotografie, wil ik de focus leggen op de meest populaire full-frame lenzen.

Hoeveel mm heb je nodig voor landschapsfotografie?

Als je de tas van een professionele landschapsfotograaf opent, vind je waarschijnlijk een of meer van de volgende zoomlenzen: 14-24 mm f2.8, 16-35 mm f2.8, 24-70 mm f2.8, 24-105 mm f4, 24-120 mm f4, 70-200 mm f2.8 en 100-400 mm f4.5-6.3.

Wat betreft prime lenzen, kan je denken aan de 14 mm, 18 mm, 20 mm, 24 mm, 35 mm, 50 mm, 70 mm, 85 mm, 105 mm, 150 mm en 200 mm.

Veel van de zoomlenzen hierboven zijn ook verkrijgbaar in f4-versies, of er zijn f4-lenzen die er erg op lijken. Voordeel daarvan is dat ze vaak aanzienlijk goedkoper, lichter en kleiner zijn. Omdat je in Landschapsfotografie toch vaak met een diafragma van f8 of hoger fotografeert heb je die f2.8 lenzen eigenlijk helemaal niet nodig.

Third party lenzen

Er zijn ook third party lenzen van merken als Sigma, Tamron en Tokina. Allemaal merken die hoogwaardige lenzen maken die vaak betaalbaarder zijn dan de lenzen van je cameramerk.

Soms hebben deze merken ook hele andere lenzen dan wat je camera merk aanbiedt. Ben je geïnteresseerd in een third party lens, lees dan eerst wat de ervaringen van andere fotografen zijn. Zo weet je zeker dat je een mooie lens koopt.

Niet iedereen heeft de luxe om meerdere hoogwaardige lenzen te kopen voor zijn of haar landschapsfotografie. Wil je beginnen met een lens die super veelzijdig is, dan raad ik je aan om te beginnen met een 24-105mm of 24-120mm f4 zoomlens.

Welk statief voor landschapsfotografie?

Bespaar niet op je driepoot. Het zou zonde zijn om duizenden euro’s op apparatuur stuk te slaan om die apparatuur dan vervolgens op een goedkoop statief te draaien. Of erger nog, helemaal geen statief hebben.

Hoewel tal van landschapsfotografen prachtige foto’s hebben gemaakt zonder statief, is het wel echt een stuk fijner werken met statief en is het een essentieel onderdeel van een complete landschapsfotografie set.

Een goed statief is een stabiel statief. Nog beter, een stevig statief dat lichtgewicht en duurzaam is. Als je het geld hebt om een hoogwaardig statief van een gerenommeerd merk te kopen, doe dat dan. Een goed statief gaat langer mee dan veel camera’s en lenzen.

Als je geen top-of-the-bill statief wilt kopen, is dat ook oké. Er zijn genoeg opties onder de €250 die je camera stabiel houden. Let er wel op dat je nooit apparatuur op je statief zet dat zwaarder is dan het aanbevolen gewicht. Zorg er dus voor dat je statief voldoende gewicht kan dragen zodat je apparatuur er op kan. Je wilt niet dat je lens aan diggelen valt omdat je beknibbelt hebt op een paar tientjes.Landschapsfotografie Wat betreft de hoogte van het statief is ooghoogte een goed begin. Niet elke compositie werkt het beste vanaf die hoogte, maar als dat het geval is, is het comfortabeler om te fotograferen zonder dat je hoeft te bukken.

Als het kan, koop dan een statief die nog hoger kan, zodat je goed kan werken op steile hellingen en extra compositie opties hebt. Het is ook fijn als je statief laag bij de grond kan. Hierdoor kan je ook foto’s maken met een spannend perspectief.

Veel statieven hebben in het midden een paal die je in een uit kan schuiven. Dit lijkt handig, maar heeft een paar nadelen. Als je de middelste paal omhoog doet wordt je statief minder stabiel.

Verder zorgt de middenkolom ervoor dat je je camera minder laag bij de grond kunt brengen. Sommige statieven hebben ontwerpen om dit laatste probleem te overwinnen, maar het is over het algemeen een goed idee om helemaal geen middelste kolom te hebben.

Slijtage van je statief is onvermijdelijk, maar het schoonmaken van je statief (vooral nadat je in de modder of water hebt gestaan) verlengt de levensduur van je statief. Statieven zijn al ondergewaardeerd genoeg, dus zorg goed voor ze, ze verdienen het.

Essentiële filters voor landschapsfotografie

Net als een betrouwbare statief zijn filters een essentieel onderdeel van een landschapsfotografie kit. En dan bedoel ik filters voor op je lens, niet de filters die je toepast in Photoshop. Niet alleen verbeteren ze de kwaliteit van je foto, maar ze bieden ook creatieve en artistieke mogelijkheden die photoshop niet biedt.

Een polarisatiefilter kan reflecties en schitteringen van water of andere spiegelende oppervlakken verminderen, waardoor je foto’s meer kleurrijk worden. Een neutral density filter of grijsfilter kan er weer voor zorgen dat je bij veel licht een lange sluitertijd kan gebruiken, waardoor je overdag de beweging van watervallen kunt fotografen of de wolken in de lucht kan laten bewegen.Landschapsfotografie Een Graduated neutral density filter of grijsverloopfilter kan bijvoorbeeld helpen om de belichting tussen de lucht en de voorgrond in evenwicht te brengen, waardoor een meer natuurlijk landschap ontstaat.

Bewerken is een belangrijk onderdeel van fotografie, maar het gebruik van lensfilters kan de kwaliteit en creativiteit van je foto’s aanzienlijk verbeteren. Lensfilters bieden mogelijkheden die niet of minder goed in photoshop kunnen worden bereikt, waardoor ze een waardevolle toevoeging zijn aan de toolbox van elke fotograaf.

Fotograferen een praktische gids

Nu je een camera, lens, statief en filters hebt, is tijd om aan de slag te gaan met landschapsfotografie. Hoewel het maken van een mooie landschapsfoto niet makkelijk is, zijn de juiste camera instellingen redelijk eenvoudig.

ISO

Voor landschapsfotografie, vooral als je een statief hebt, is de beste ISO bijna altijd de basis ISO van je camera. Afhankelijk van je camera is het waarschijnlijk ISO 64, 100, 160 of 200. Bij basis-ISO produceert je camera de beste beeldkwaliteit met de meeste details en het breedste dynamische bereik. Probeer altijd op deze ISO waarde te fotograferen zodat je de beste kwaliteit krijgt. Wil je meer weten over ISO. lees dan het artikel “Wat is ISO?”. Landschapsfotografie

Diafragma en Scherptediepte

De belangrijkste beslissing die je moet maken in landschapsfotografie is welke opnamemodus je moet gebruiken. Diafragmavoorkeur is goed als je een scène fotografeert zonder veel beweging. Dit betekent dat je handmatig een diafragma selecteert en je camera de juiste sluitertijd selecteert.

Diafragma is super belangrijk voor landschapsfotografie omdat deze instelling bepaalt hoeveel van een foto in focus is. Hoe hoger het f-getal, dus hoe kleiner de opening van het diafragma, hoe meer van de foto van voor naar achteren scherp is. Bij f11 is de scherptediepte groter en zal er meer scherp zijn dan bij f5.6. Voor meer over Diafragma lees “Wat is Diafragma?”.

In veel landschapsfoto’s wil je het liefst veel scherptediepte hebben, zodat je foto van voor tot achteren scherp is. Ik raad je wel af om je lens te gebruiken op het grootste diafragma getal (kleinste opening) omdat je lens dan minder scherp is. Elke lens is anders, dus test het voor zelf even, maar vaak is de lens het scherpst ergens in het midden tussen helemaal open of helemaal dicht.

Lukt het niet om het hele beeld van voor tot achteren scherp te krijgen dan kan je kijken wat het dichtstbijzijnde object in je foto is dat je scherp wilt hebben. Pas je vervolgens je focus aan zodat de achtergrond van de afbeelding en je onderwerp even scherp lijken, dan zie je daar niks meer van als je naar de foto kijkt zonder in te zoomen. De foto is dan waarschijnlijk niet zo scherp als mogelijk, maar lijkt wel scherp en daar gaat het om. Hoe je foto eruit ziet als je hem in zijn geheel bekijkt is uiteindelijk wat telt, niet?

Manual mode en Sluitertijd

Terug naar cameramodi. Een goede optie, en mijn favoriet, is om volledig handmatige te fotograferen, vooral met een spiegelloze camera of een DSLR met live view mogelijkheden is dat niet ingewikkeld. In de manual modus kies je zowel de sluitertijd, ISO als het diafragma.Landschapsfotografie Als je een foto maakt met bewegend water, wil je misschien eerst een sluitertijd kiezen, bijvoorbeeld een sluitertijd van 1 seconde of langer, om vervolgens te kijken hoe je belichting eruit ziet bij verschillende ISO- en diafragmawaarden. In dit geval komt het hebben van een grijsfilter ook van pas. Doordat er overdag veel licht op je sensor valt, kan je de ISO van je camera vaak niet laag genoeg instellen voor een goede belichting bij de sluitertijd en het diafragma dat je wilt.

Histogram

Om je belichting te beoordelen kan je het beste naar je histogram kijken. Bij veel camera’s kan je instellen dat je een histogram ziet als je (met live view) je compositie maakt. In een histogram zie je precies hoe vaak elke lichtintensiteit voorkomt. De meest linker kant is puur zwart (schaduwen zonder detail) en de meest rechter kant is puur wit (hoge lichten zonder detail). Alles tussen de uiterste randen zijn pixels met informatie.Histogram van een Landschapsfoto Kort gezegd is je foto waarschijnlijk goed belicht (uitzonderingen daargelaten) als je histogram de meest prominente piek heeft in de buurt van het midden, met zachte hellingen naar de zijkanten. Grote pieken aan de randen van je histogram geven aan dat je detail verliest in schaduwen (links) of hoge lichten (rechts).

Dat gezegd hebbende laat je camera een histogram zien voor een JPEG-bestand, niet voor een RAW-bestand. RAW-bestanden bieden meer ruimte bij het bewerken van foto’s in Photoshop. Bij het bewerken van een RAW-bestand kan je vaak nog schaduw- of hoge lichtdetails herstellen die op het histogram verloren lijken. Bij het fotograferen in JPEG is dat veel moeilijker of onmogelijk.

Scherpstellen

Welke autofocus instelling je moet gebruiken is voor veel fotografen een terugkerende vraag. Bij landschapsfotografie staat het onderwerp bijna altijd stil, daarom raad ik aan de AF-S of Single-Shot AF (de benaming verschilt per camera) te gebruiken.

Daarnaast gebruik ik altijd een enkelvoudig scherpstelpunt dat je kan verplaatsen binnen je kader, zodat je zelf kan bepalen waar je scherp stelt. Laat je niet verleiden tot de automatische stand van je camera, want die heeft geen idee wat je onderwerp is. Daarnaast loopt je landschap niet een, twee, drie weg, dus je hebt alle tijd om rustig je scherpstelpunt uit te kiezen.

Neem de tijd

Over tijd gesproken, neem de tijd om, na het maken van je foto, in te zoomen op je foto zodat je zeker weet dat hij scherp is. Als er weinig licht is, zoals bij het fotograferen in de vroege ochtend of na zonsondergang, wees dan niet bang om handmatige scherp te stelling. Gebruik je live view of, als je een mirrorless hebt zoomt je camera vaak zelf in als je handmatig scherp stelt.

Gebruik de zelfontspanner of een afstandsbediening

Er is nog een instelling die ik wil bespreken: de zelfontspanner. Hoewel ik een draadloze of bedrade afstandsbediening bij landschapsfotografie het makkelijkst vind, kan je ook de zelfontspanner gebruiken. Door de zelfontspanner te gebruiken zorg je ervoor dat je de camera niet hoeft aan te raken als de foto genomen wordt. Hierdoor is het risico op cameratrillingen en een onscherpe foto veel kleiner. Dit is vooral belangrijk bij lange belichtingstijden, zoals eerder besproken bij het fotograferen van een waterval.

De meeste camera’s hebben standaard een vertraging van 5 of 10 seconden bij het gebruik van de zelfontspanner. Kies vooral voor de kortste optie. Elke keer 10 seconden wachten tot je de foto neemt wordt op een gegeven moment best vervelend.

Tips voor landschapsfotografie

Bij landschapsfotografie is compositie essentieel. Hoewel het belangrijk is om de technische aspecten goed te krijgen, is het even belangrijk om ervoor te zorgen dat je beeld een mooie compositie heeft. Een goede foto is niet alleen technisch goed, maar ook artistiek aantrekkelijk.

Er zijn verschillende “regels” die je kunnen helpen bij de compositie van je foto. De regel van derden of rule of thirds kan bijvoorbeeld worden gebruikt om een gebalanceerde compositie te maken waarbij het onderwerp buiten het midden wordt geplaatst om een interessantere foto te krijgen.

Een ander truc is het gebruik van lijnen die het oog van de kijker meenemen de foto in. Daarnaast kan het gebruik van kaders, zoals het gebruik van natuurlijke elementen zoals bomen, rotsen, een raam of je tent aan de rand van je compositie, diepte geven aan je foto.Landschapsfoto uit een tent
Hoewel het goed is om deze regels en richtlijnen in gedachten te houden, is het ook belangrijk om te experimenteren. Door te experimenteren met verschillende composities kun je unieke en interessante resultaten creëren en meer je stempel drukken als fotograaf.

Dus vergeet niet om de tijd te nemen om een mooie compositie samen te stellen de volgende keer dat je landschapsfoto’s maakt.

Wees niet bang om te kiezen

In landschapsfotografie is het is vaak zo dat er te veel in je foto te zien is in plaats van te weinig. Te veel lucht, te veel water, te veel voorgrond, enzovoorts. Dus als er onnodige of afleidende elementen aan de rand van je compositie zitten, kies er dan voor om dichterbij te gaan staan of in te zoomen.

Voorgrond en diepte

Dat er te veel voorgrond in je foto kan zitten wil niet zeggen dat je geen voorgrond in je landschapsfoto’s moet opnemen. Niet elke foto werkt het beste met een gelaagde compositie, maar vaak wel. Een goede manier om diepte in een foto aan te brengen, is door gebruik te maken van voorgrondelementen. Een van de eerste dingen die ik doe als ik op een nieuwe plek ben, is kijken of er iets is dat ik interessant vind om in mijn voorgrond te plaatsen. Denk daarbij aan een rots, bloemen of een plas water. Door iets in de voorgrond van je foto te plaatsen, creëer je een gevoel van schaal in je foto en is er meer in de foto om naar te kijken.

Portrait voor landscape

‘Landscape’ (horizontale foto’s) betekent niet dat je landschappen niet in portrait (verticale foto’s) kan fotograferen. Standaard maak je een foto met een camera horizontaal, wat vaak ‘landscape’ wordt genoemd. Laat je hierdoor niet van de wijs brengen, want verticaal fotograferen is altijd een optie. Het voegt niet altijd iets toe, maar soms kan een landschapsfoto er prachtig uitzien in portrait. De valkuil bij landschapsfotografie in portrait is dat je snel te veel voorgrond of lucht in je foto krijgt. Let daar dus op.Landschapsfoto portrait

Bewerken voor landschappen

Soms lijkt het alsof het bewerken van foto’s ingewikkelder is dan het maken van de foto zelf, maar dat is nergens voor nodig. Ik zal het hier relatief eenvoudig houden omdat je zelden veel tijd nodig hebt om foto’s te bewerken als je een goede hebt gemaakt. Een paar kleine aanpassingen hier en daar is meestal al voldoende. Heb je geen idee waar je moet beginnen, een Adobe Photography abonnement kost iets meer dan een tientje per maand en dan krijg je Adobe Lightroom en Photoshop, twee van de meest populaire bewerkingsprogramma’s die er zijn. In dat pakket zit ook de mobiele versie van de twee programma’s dus dan kan je meteen de foto’s op je telefoon bewerken als je dat wilt.

Croppen

Idealiter heb je de tijd genomen en de perfecte compositie gemaakt, maar soms wil je naderhand toch nog een stuk van je foto croppen. Er is niks mis met bijsnijden om de compositie te verbeteren, ik doe het super vaak om om de foto nog iets beter te maken. Er is ook geen enkele reden om niet een andere beeldverhouding te gebruiken dan je beeldsensor. Alleen omdat je camera in de verhouding 3:2 of 4:3 foto’s maakt, betekent niet dat je bij die beeldverhouding moet blijven, vooral niet als je van plan bent om je foto’s af te drukken.

Globale aanpassingen

Er vanuitgaande dat je in raw hebt geschoten, wat ik iedereen aanraad, heb je de flexibiliteit om een en ander aan te passen in je foto, vooral de witbalans. De automatische witbalans in je camera is tegenwoordig super goed, maar misschien wil je iets aanpassen om je eigen stijl aan je foto te geven. Wanneer je in raw schiet kan je je witbalans naar hartelust aanpassen. Experimenteer daar vooral mee!

Na het bijsnijden en het aanpassen van de witbalans is het nu tijd om je histogram te controleren. Het histogram van je RAW-bestand kan er iets anders uitzien dan degene die je op de achterkant van je camera zag. Onthoud dat je histogram bij het bewerken idealiter in evenwicht is (en dus geen pieken heeft aan de randen) wat betekent dat je foto een volledig bereik van tonen heeft.Globale bewerking in Photoshop In Photoshop of Lightroom kan je je foto aanpassen met de sliders. Zo kan je belichting, helderheid, contrast, schaduwen, hoge lichten, zwart- en witpunten aanpassen. Kleine aanpassingen zorgen vaak voor het beste resultaat. Door op de driehoekjes rechts- en linksboven je histogram te klikken, kan je zien of je foto nog details heeft in de hoge lichten en schaduwen.

Lokale aanpassingen

Tot nu toe hebben we het gehad over wat “globale” aanpassingen worden genoemd. Deze aanpassingen hebben effect op je gehele foto. Maar je kan ook “lokale” aanpassingen aan een foto maken. Dit is een manier om meer of juist minder aandacht te vestigen op delen van je foto. Een voorbeeld van lokale aanpassingen is het aloude doordrukken en tegenhouden, wat niet meer is dan delen van je foto lichter of donkerder maken.

Naast de penseel kan je ook werken met tools als radiaal verloop en lineair verloop om delen van je foto aan te passen. Daarbij ben je niet gebonden aan alleen het lichter en donkerder maken van je foto. Je kan er ook voor kiezen om bijvoorbeeld het contrast of de witbalans aan te passen of lokaal ruis te onderdrukken.

In de nieuwste versie van Adobe Lightroom en Photoshop kan je ook gebruik maken van AI-technologie om de lucht in foto’s automatisch te selecteren en te maskeren. Hierdoor kun in een handomdraai de belichting, witbalans en nog veel meer van je lucht aanpassen zonder de rest van je foto te beïnvloeden.

Ben je klaar met editen, dan is het belangrijkste dat jij tevreden bent met het resultaat. Ziet je foto er uit zoals je in gedachten had, dan heb je het goed gedaan. Laat je niet afleiden door meningen van anderen. Beauty is in the eye of the beholder.

Nog een laatste opmerking over editen. Het is belangrijk dat je geen destructieve bewerkingstechnieken gebruikt. Veel fotobewerkings-apps werken standaard op deze manier, maar het is belangrijk dat je je originele RAW bestanden bewaard.

Net als je fotografieskills zullen met de tijd ook je bewerkingsvaardigheden verbeteren, en wil je misschien die oude foto’s jaren later opnieuw bewerken zodat ze nog mooier worden. Daarnaast worden bewerkingsprogramma’s ook steeds beter en kan het zo maar zijn dat die foto met te veel ruis over een paar jaar toch nog te redden is.

Het beste tijdstip voor landschapsfotografie

Er is nooit een slechte tijd om landschapsfoto’s te maken, maar veel landschapsfotografen geven de voorkeur aan de vroege ochtend of vroege avond. Ik heb de meeste van mijn favoriete foto’s gemaakt binnen een uur na zonsopgang of zonsondergang, beter bekend als het gouden uurtje.

Ik geef de voorkeur aan zonsopgang omdat er bijna altijd minder mensen zijn en ik nog de rest van de dag voor me heb als ik klaar ben met fotograferen. Het nadeel is wel dat je in het donker niet je locatie kan scouten. Ik moet wel eerlijk zijn dat ik dat in de winter makkelijker vind dan in de zomer.

Ga erop uit

Ik hoop dat deze gids je helpt als je landschapsfotografie voor het eerst gaat proberen of als je je bestaande vaardigheden wilt verbeteren. Nu is het tijd om er op uit te gaan om je geleerde vaardigheden toe te passen, want er is maar één manier om beter te worden: Oefenen, oefenen, oefen. Succes!

7 tips voor fotograferen met hoge ISO

7 tips voor fotograferen met hoge ISO

Het gebruik van een hoge ISO in fotografie zorgt in veel gevallen voor ruis, waardoor een korrelig effect in je beeld kan ontstaan.  Als beginnend fotograaf twijfelde ik daarom eerst om foto’s te maken met hoge ISO-waarden, een stommiteit waardoor ik veel mooie foto’s niet heb gemaakt.

Maar gelukkig heb ik die fout al gemaakt zodat ik je nu 7 tips kan geven waardoor jij dat niet meer hoeft te doen. In dit artikel leg ik uit waarom je je geen zorgen hoeft te maken over hoge ISO-waarden en waarom je wel gewoon die foto moet maken

1. Liever een foto met hoge ISO dan geen foto

Het is eigenlijk altijd beter om een ​​foto met wat ruis te hebben dan helemaal geen foto. De meeste foto’s die we maken zijn namelijk alleen voor herinneringen. We willen het moment vastleggen zodat we er later op kunnen terugkijken of het kunnen delen via de socials of whatsapp. Kijk maar op je telefoon, meer dan de helft van die foto’s ga je nooit afdrukken.

telefoon-foto hoe isoWe printen ze niet altijd uit of plakken ze in een album, het zijn gewoon herinneringen die we willen bewaren. En denk er eens over na, als je naar oude foto’s van je ouders of je jeugd kijkt, vind je het niet erg dat ze zwart-wit of een beetje onscherp zijn, toch? Het is gewoon leuk om er af en toe naar te kijken.

Onderstaande voobeeld toont aan dat een goede foto niet per se een scherpe foto is zonder ruis. Zo won ik in 2018 bij de Zilveren Camera de eerste prijs in de categorie Politiek Enkel met een foto van Thierry Baudet, sippend aan een glas wijn met een sigaret in zijn hand.

De foto was onscherp en had veel ruis omdat ik hem door een raam met een hoge ISO instelling van 2000 had gemaakt, maar van die ruis is niks te zien. Je begrijpt dat ik toch blij ben dat ik die foto heb gemaakt.

Foto met hoge ISO

2. Ruis is meer zichtbaar op een beeldscherm dan op papier.

Ruis van hoge ISO is meer zichtbaar op een beeldscherm dan op papier wanneer je een foto afdrukt. Beoordeel een foto op wat er op staat en zoom dus niet in op 100% om te checken of je dan ruis ziet, want dat is geen goede reden om hem niet af te drukken.

Onderstaande foto van een man ik Garbage City in Cairo heeft op 100% zoom zeker ruis, maar als je er zo naar kijkt zie je er niks van.

veel-ruis

 3. Ruis zie je bijna niet op instagram of als je een foto klein afdrukt.

Als je een foto maakt met een hoge ISO-waarde van 2500 ISO of hoger, zal je hoogstwaarschijnlijk wat ruis zien. Maar als je die foto bij een professional, zoals Fotolab Kiekie, laat afdrukken in een klein formaat van 10 x 15 cm of 20 x 25 cm, merk je niks van die ruis.

Probeer het eens door een foto met ruis in verschillende formaten te bestellen en kijk wanneer de ruis je te veel wordt. Misschien vind je zelfs dat de grootste maat toch niet zo erg is!

 4. Maak je foto zwart wit voor dat nostalgische effect

Kijk, soms kan ruis in een foto ook een voordeel hebben en deel uitmaken van de sfeer! En als je een foto met een hoge ISO-waarde hebt gemaakt, kun je deze zwart-wit maken om de foto dat ouderwetse cameragevoel te geven. Hoe cool is dat?!

Old school look

5. Ruis zie je ook niet op een grote afdruk zolang je niet met een microscoop naar je foto gaat kijken

Nu denk je waarschijnlijk: “Hé Freek, die ruis zie je echt wel als je een foto groot afdrukt!” Nouja, als een foto afdrukt op een formaat van 70 x 100 cm, zal je inderdaad ruis zien, als je er bovenop gaat staan. Maar wanneer doe je dat nou?

Net zoals je in het Rijksmuseum niet vlakbij de Nachtwacht gaat staan om te kijken hoe de schilder zijn kwast heeft gebruikt, doe je dat ook niet bij een grote foto. Beide bekijk je over het algemeen van een afstandje en dan zie je niet hoe het beeld is opgebouwd.

billboardHeb je advertenties op bilboards wel eens van dichtbij bekeken? Zou je eens moeten doen. Dan zie je meteen dat de afbeelding niet eens zo scherp is en uit stippen bestaat. Maar als je voorbijrijdt, merk je daar niks van. O, en wist je dat het materiaal waarop de foto is afgedrukt van invloed is op de hoeveelheid ruis die je ziet? Als je een foto op canvas of hout afdrukt, zie je minder ruis vanwege de textuur van het materiaal.

 6. De techniek wordt steeds beter

Heb je gezien hoeveel beter de technologie wordt? Ik keek laatst een foto terug van mijn eerste Canon 5D. Op ISO 2000 (toen een extreem hoge ISO-waarde) viel de hele foto uit elkaar van ellende.

Nu werk ik al een aantal jaar met een Sony A1 en maak ik in noodgevallen foto’s op ISO 25600 en ziet het er nog beter uit. Daarnaast is ook de reisreductie in software als Photoshop steeds beter geworden, waardoor je in je nabewerking ook steeds meer kan. En daarmee kom ik op mijn laatste punt.

ruis reductie

7. Gebruik software zoals Photoshop of Lightroom om ruis te reduceren

Als je veel ruis in je foto hebt door hoge ISO, kan je dat reduceren in Photoshop, Lightroom of een ander bewerkingsprogramma. In het tabje “detail” kan je de ruis verminderen. In dit geval raad ik je wel aan om helemaal op 100% in te zoomen zodat je niet te veel ruisonderdrukking toepast, want dat gaat ten kosten van je scherpte.

 

Wat is de belichtingsdriehoek? In 6 simpele stappen de perfect belichte foto

Wat is de belichtingsdriehoek? In 6 simpele stappen de perfect belichte foto

 

Vraag je je af waarom foto’s onscherp worden als je sluitertijd aanpast of waarom je foto’s te donker of te licht zijn als je je diafragma verandert? Dan is dit artikel over de belichtingsdriehoek voor jou. Naarmate je je verder verdiept kom je de term belichtingsdriehoek in de fotografie steeds vaker tegen.

In dit artikel bespreken we hoe we ISO, sluitertijd en diafragma van een camera combineren om een foto te belichten. Deze drie instelingen samen noemen we de zogenaamde ‘belichtingsdriehoek’ waarbij ISO, sluitertijd en diafragma ieder een zijde van de driehoek belichamen.

 

1. Wat is de belichtingsdriehoek?

De belichtingsdriehoek omvat de belangrijkste instellingen van fotografie: sluitertijd, diafragma en ISO-waarde.

Fotografie is niks anders dan het vastleggen van licht. Het woord fotografie is afgeleid van het Grieks en betekent schrijven met licht.

Om een foto te maken, moeten we de hoeveelheid licht regelen (sluitertijd en diafragma) dat op een oppervlak valt, maar ook de gevoeligheid van dat oppervlak (ISO) voor het licht.

Deze drie elementen van de belichtingsdriehoek hebben niet alleen invloed op het licht van een foto, maar ze hebben ook unieke ‘neveneffecten’.

Diafragma regelt de scherptediepte, sluitertijd kan actie vervagen of bevriezen, en ISO kan korrel of digitale ruis aan een afbeelding toevoegen.

ISO, sluitertijd en diafragma hebben allemaal hun eigen uitgebreide artikel, maar voor de volledigheid leggen ik ook in dit artikel beknopt uit hoe ze werken.

De Belichtingsdriehoek

Sluitertijd – de tijdsduur dat een camerasluiter open staat om licht op de camerasensor te laten vallen. Sluitertijden worden meestal gemeten in fracties van een seconde, als ze minder dan een seconde zijn. Lange sluitertijden laten meer licht vallen op de camerasensor en worden gebruikt voor fotografie bij weinig licht en nachtfotografie of het vastleggen van beweging, terwijl korte sluitertijden helpen om beweging te bevriezen. Voorbeelden van sluitertijden: 1/25 , 1/60, 1/125, 1/250.

Diafragma – het gat in een lens waardoor licht op de sensor valt. Hoe groter het gat, hoe meer licht op de camerasensor valt. Het diafragma regelt ook de scherptediepte, het gedeelte van een foto dat scherp is. Als het diafragma erg klein is, is de scherptediepte groot, als het diafragma groot is, dan is de scherptediepte klein. In de fotografie wordt het diafragma doorgaans uitgedrukt in f-getallen (ook bekend als “brandpuntsafstand”, aangezien het f-getal de verhouding is tussen de diameter van de lensopening en de lengte van de lens). Voorbeelden van f-getallen zijn: f/1.4, f/2.8, f/4.0, f/5.6, f/8.0, f16.0.

ISO – een manier om je foto’s helderder te maken als je geen langere sluitertijd of een groter diafragma wilt gebruiken. ISO wordt meestal gemeten in getallen, waarbij een lager getal een minder lichtgevoelige sensor vertegenwoordigt, terwijl hogere getallen een lichtgevoeligere sensor vertegenwoordigen. Het verhogen van je ISO heeft ook een neveneffect. Naarmate de ISO stijgt, neemt ook de zichtbaarheid van korreligheid/ruis in je foto toe. Voorbeelden van ISO: 100, 200, 400, 800, 1600.

 

2. Hoe krijg je een goed belichte foto met de belichtingsdriehoek?

weegschaal belichtingsdriehoek

Als de belichtingsdriehoek in balans is, is je foto goed belicht, maar wat betekend dat precies?

Om dat helder te maken kan je de belichtingsdriehoek het beste zien als een ouderwetse weegschaal met drie in plaats van twee bakjes. Diafragma, sluitertijd en ISO zitten in die drie bakjes. Als die drie bakjes in evenwicht zijn, is je foto goed belicht. Zijn ze uit balans, dan is je foto over- of onderbelicht.

Door een van de drie zijdes van de belichtingsdriehoek aan te passen veranderen we de belichgting van de foto. Halveren of verdubbelen we de hoeveelheid licht dan noemen we dat een stop.

 

3. Wat is een Stop?

Wat is een stop? Een stop is een verdubbeling of halvering van het licht dat op de sensor van je camera valt.

Met alle drie de zijdes van de belichgtingsdriehoek kan je je belichting met een stop naar boven of naar beneden aanpassen.

Door één of meer stops toe te voegen kunnen we een onderbelichte foto lichter maken. Door juist stops te verminderen kunnen we een overbelichte foto donkerder maken.

Als we over een stop praten in de fotografie is het goed om te weten dat we het dan over een hele stop hebben. Bij moderne camera’s kan je namelijk ook met halve of 1/3 stops werken. Dat kan soms verwarrend zijn en dat willen we natuurlijk voorkomen. Als we de waarden en getallen met een hele stop op een rij zetten dan krijgen we het volgende.

[wptb id=1661]

4. De Belichtingsdiehoek: Hoe werken diafragma sluitertijd en ISO samen?

Als we diafragma, sluitertijd en ISO op de juiste manier combineren zorgt dat voor een goed belichte foto.

Als je één van deze drie onderdelen aanpast, zal de volgende foto die je maakt onder- of overbelicht zijn omdat je een van de drie zijdes van de belichtingsdriehoek aanpast.

Als je bijvoorbeeld het diafragma kleiner maakt valt er minder licht op de sensor en moet je de sluitertijd en of de ISO aanpassen voor een gelijkwaardige belichting. Anders zal je volgende foto onderbelicht zijn.

Gebruik je een langere sluitertijd dan zal je het diafragma of de ISO waarde aan moeten passen, anders zal je foto overbelicht zijn.

Verhoog of verlaag je de ISO waarde, dan zal je de sluitertijd en of het diafragma aan moeten passen om de foto juist te blijven belichten.

 

5. Hoe gebruik je de belichtingsdriehoek?

Als je in de manual stand fotografeert maak je automatisch gebruik van de belichtingsdriehoek. Dat komt omdat je dan zelf je sluitertijd, diafragma en ISO aanpast. Maar hoe zorg je er nu voor dat je foto nog steeds goed belicht is als je een van de drie aanpast?

Hier onder staan drie voorbeelden:

 Sluitertijd aanpassen

sluitertijd aanpassen lichtstrepen

Lichtstrepen van auto’s in de avond

Je maakt een foto van auto’s op de snelweg in de avond met een sluitertijd van 1/2, een diafragma van f4.0 en ISO 800.

Met deze instellingen is de belichting van de lampen van de auto’s niet lang genoeg om dat toffe effect van lichtstrepen te krijgen. Om daar voor te zorgen veranderen we de sluitertijd naar 4 seconden.

Door de sluitertijd langer te maken wordt de sensor langer belicht. Hierdoor is de foto overbelicht, met drie stops om precies te zijn.

Om dit aan te passen veranderen we het diafragma zodat een groter gedeelte van de foto scherp is en er meer details te zien zijn.

Om de drie stops te corrigeren, die we er bij kregen door de lagere sluitertijd, maken we ons diafragma kleiner zodat er minder licht binnen komt door de lens.

Van diafragma f4.0 maken we in dit geval f11.0, precies de drie stops die we erbij kregen door de sluitertijd te verlengen.

Diafragma aanpassen

diafragma aanpassen portret belichtingsdriehoek

PSV’er Patrick van Aanholt.

Je maakt een portret van iemand met een een sluitertijd van 1/200 een diafragma van f.5.6 en ISO 400.

Met deze instelingen is de achtergond te scherp en je wilt dat alle aandacht in de foto naar het onderwerp gaat. Om dat te realiseren stel je je camera in op diafragma f2.8, maar hierdoor is de foto overbelicht.

Door het diafragma verder open te zetten laat je namelijk twee stops meer licht binnen. Dit kunnen we corrigeren door de sluitertijd of de ISO aan te passen.

In dit voorbeeld passen we de ISO aan, want hoe lager de ISO hoe minder ruis.

Door de ISO te verlagen, zorgen we ervoor dat we de twee stops extra licht die we binnen lieten door het diafragma open te zetten, weer tenietdoen door de sensor minder lichtgevoelig te maken.

Van ISO 400 verlagen we de ISO waarde met twee stops naar ISO 100. Zo is de belichting weer preceis goed.

ISO aanpassen

iso aanpassen voetbal

Kinderen voetballen in Vietnam.

Je maakt een foto van iemand die aan het voetballen is met een sluitertijd van 1/250, een diafragma van f2.8 en ISO 200.

De achtergrond is mooi onscherp, de beweging van de speler is alleen niet bevroren. Om daar voor te zorgen pas je de sluitertijd aan naar 1/1000, alleen nu is de foto twee stops onderbelicht.

Door je ISO met twee stops omhoog te gooien zorg je er voor dat de foto weer goed belicht is.  Van ISO 200 gaan we naar ISO 800 om  de kortere sluitertijd die we ingesteld hebben te compenseren.

6. Aan de slag

Oefening baart kunst, zeker in de fotografie. Dus laat je niet uit het veld slaan doordat je het idee hebt dat je camera niet goed genoeg is, of je de techniek nog niet onder de knie hebt.

Neem de tijd om beter te worden en probeer stap voor stap de onderdelen van de belichtingsdriehoek te leren.

Zijn de drie variaties nog een beejte overdonderend, maak dan eerst alleen gebruik van de driehoek als je je sluitertijd instelt en gebruik bij de andere twee nog een voorkeursinstelling.

Wat is diafragma? Het geheim van de juiste scherptediepte

Wat is diafragma? Het geheim van de juiste scherptediepte

Wat is diafragma? Het diafragma is de verstelbare opening van je lens.
De diafragma opening bepaalt hoeveel licht er door de lens op de sensor van je camera valt en hoe groot het scherpe gedeelte van je foto is.
In dit artikel leg ik uit wat diafragma is, hoe het werkt,  waarvoor je het gebruikt en hoe je het juiste diafragma bepaald?

Wat is Diafragma?

In fotografie wordt de opening van je lens het diafragma genoemd. Je kan de grootte van het diafragma verkleinen of vergroten om meer of minder licht op je camerasensor te laten vallen.

Eigenlijk werkt een diafragma hetzelfde als je ogen. Als je van een lichte naar een en donkere omgevingen gaat, of andersom, wordt je pupil groter of kleiner doordat je iris zich ontspant of juist aanspant.

De grote van het diafragma wordt weergegeven door het diafragmagetal of f-stop. 

Wat is diafragma

Lagere diafragmagetallen, zoals f1.4 en f2.8, zorgen voor meer licht op de lens omdat ze een groter diafragma vertegenwoordigen.

De hogere diafragmagetallen, zoals f8 en f16, zorgen daarentegen voor minder licht op de lens omdat ze kleinere diafragma’s vertegenwoordigen.

Dit lijkt in het begin misschien een beetje tegenstrijdig, maar wordt duidelijker als je foto’s maakt met verschillende f-stops.

 

Hoe beinvloed diafragma scherptediepte?

Scherptediepte is de benaming van het scherpe gedeelte van de foto voor en achter het onderwerp waarop de lens is scherpgesteld. Hoe lager het diafragamagetal, hoe kleiner de scherptediepte. Of simpel gezegd: hoe scherp of onscherp de achtergond van je foto is.

 

Zonnebloemen met een groot Diafragma | Wat is diafragma? Zonnebloemen met een klein diafragma | Wat is diafragma
Het verschil in scherptediepte door een laag en een hoog diafragmagetal.

Hoe lager het diafragmagetal, hoe groter de opening in de lens, hoe minder scherptediepte, hoe vager de achtergrond.

Hoe hoger het diafragmagetal, hoe kleiner de opening in de lens, hoe groter de scherptediepte, hoe scherper de achtergrond.

 

Hoe beïnvloed diafragma belichting?

Bij een hoger diafragmagetal zit een kleiner gat in de lens waardoor er minder licht op de sensor valt. Bij een lager diafragmagetal gebeurt juist het tegenovergestelde. Door de grotere opening in de lens valt er juist meer licht op de sensor.

Naast scherptediepte verandert het diafragma dus ook de belichting van je foto. Kijk maar naar onderstaande foto. 

Diafragma Belichting | wat is Diafragma?

Links was het diafragmagetal hoog en kwam er minder licht binnen dan de goed belichte foto in het midden. Rechts stond het diafragma helemaal open en kwam er te veel licht binnen.

 Als iemand het over een lichtsterke lens heeft, bedoelt diegene dat het een lens is met een groot diafragma ofwel een klein diafragmagetal.

 

Hoe beinvloed diafragma sluitertijd?

Het gebruik van een laag diafragmagetal betekent dat er meer licht door de lens op de sensor valt. Daarom hoeft de sluiter minder lang open te blijven om een goed belichte foto te maken, wat zorgt voor een snellere sluitertijd.

Het omgekeerde is ook waar: het gebruik van een hoog diafragmagetal betekent dat er minder licht door de lens op de sensor valt en daarom zal de sluiter langer open moeten blijven, wat zich vertaalt in een langere sluitertijd.

 

Wat is een groot of een klein diafragma?

Het volgende is belangrijk om te begrijpen, zodat je het nooit meer vergeet: kleine getallen vertegenwoordigen grote openingen en grote getallen vertegenwoordigen kleine openingen!

Veel beginnende fotografen raken in de war als je het hebt over een groot of een klein diafragma. 

Dus een klein diafragmagetal heeft een grote opening en dat is geen fout.

Een diafragma van f/2.8 heeft een grotere opening dan f/4 en veel groter dan f/16.

De meeste mensen vinden dit moeilijk te onthouden, omdat het precies het tegenovergestelde is van wat je zou verwachten.

Er is een redelijke eenvoudige verklaring die duidelijker maakt hoe het zit: Het diafragmagetal van een lens is gelijk aan de brandpuntsafstand (ƒ) van de lens gedeeld door de apertuur (D), opening van de lens.

Als je bijvoorbeeld te maken hebt met een diafragmategal van f/16, dan kun je dit als ezelsbruggetje zien als de breuk van 1/16e. De breuk 1/16 is duidelijk veel kleiner dan de breuk 1/4. Precies om deze reden is een diafragma van f/16 kleiner dan f/4.

Dus als fotografen een groot diafragma aanbevelen voor een bepaald type fotografie, vertellen ze je dat je bijvoorbeeld f/1.4, f/2 of f/2.8 moet gebruiken. En als ze een klein diafragma voor een van je foto’s aanraden, raden ze je aan om bijvoorbeeld f/8, f/11 of f/16 te gebruiken.

 

Baku | Wat is diafragma

Wat is een goed diafragma?

In een donkere omgeving, waar weinig licht door de lens komt, is het optimale diafragma anders dan bijvoorbeeld overdag, als er meer licht door de lens komt.

Het vergt iets meer uitleg om te weten welk diafragma je voor je foto’s moet gebruiken.

Daarvoor gaan we twee eerder besproken onderdelen nog een keer behandelen: belichting en scherptediepte.

Als je het artikel Wat is sluitertijd of Wat is ISO hebt gelezen weet je dat het diafragme niet de enige factor is die je belichting bepaalt. Toch speelt het een belangrijke rol.

Je kan bijvoorbeeld ’s nachts beter een groot diafragma, zoals f/2.8, gebruiken.  Wederom net zoals de pupillen van onze ogen, die verwijden om elk laatste beetje licht vast te leggen.

Wat de scherptediepte betreft is het belangrijk om te onthouden dat een kleine diafragmawaarde zoals f/2.8 zal resulteren in een onscherpe achtergrond (ideaal voor portretten met weinig scherptediepte).

Waarden zoals f/8, f/11 of f/16 zullen voor veel meer scherptediepte zorgen (ideaal voor landschappen en architectuurfotografie).

In feite is scherptediepte het deel van het diafragma waar ik het meest over nadenk. Dit is meestal het lijstje dat ik afwerk voordat ik een foto maak:

1. Hoeveel scherptediepte wil ik in mijn foto?
2. Ik stel het diafragme in dat daarvoor zorgt.
3. Welke sluitertijd gebruik ik om er voor te zorgen dat mijn foto scherp en goed belicht is?
4. Ik stel de juiste sluitertijd in.
5. Is de foto te donker bij de sluitertijd die ik wil, dan pas ik de ISO waarde aan zodat de belichting goed is.

Hier is een handige cheatsheet om te kijken hoe scherptediepte werkt:

 

Scherptediepte camera

Scherptediepte camera

Diafragma instellen

Als je tot hier bent gekomen in het artikel ben je niet van plan om je camera op de automatische stand te zetten. En terecht! Als de camera diafgrama automatisch instelt, krijg je waarschijnlijk de totaal verkeerde scherptediepte in je afbeelding.

Er zijn twee standen waarmee je diafragma handmatig kan instellen. Dit zijn de diafragmavoorkeur stand en de handmatige stand.

Diafragmavoorkeur staat aangegeven als “A” of “Av”, van Apperture of Apperture Value.

De handmatige stand staat aangegeven als “M” van Manual. Meestal vind je alle standen op de draaiknop aan de bovenkant van je camera.

Bij diafragmavoorkeur selecteer je het gewenste diafragma en selecteert de camera automatisch de sluitertijd. Je kan ISO handmatig instellen of op auto ISO zetten.

Diafragmavoorkeur is ideaal voor alledaagse fotografie, waarbij je niks anders wil instellen dan diafragma. Super handig voor bijvoorbeeld landschapsfotografie.

In de handmatige modus selecteer je zowel het diafragma als de sluitertijd handmatig (ISO kan weer handmatig of op auto ISO).

De handmatige modus kost meer tijd en geeft je meestal toch hetzelfde resultaat als diafragmavoorkeur.

Het is alleen nodig in specifieke situaties waarin je meerdere opnames precies hetzelfde wilt belichten, of wanneer de meter van de camera het allemaal niet meer snapt.

Ik gebruik de handmatige stand bijvoorbeeld bij sneeuw of mist of als ik de sterren wil fotograferen.

 

Van de zon of lichtbronnen sterretjes maken

Je hebt het vast wel eens in een foto gezien. Lantarenpalen of de zon zijn veranderd in een soort van sterretjes. Maar hoe doe je dat?

Elk diafragmablad in je lens zorgt er voor dat je zo’n straal van een sterretje krijgt. Tenzij je lens een oneven aantal balden heeft, dan krijg je er twee keer zo veel.

Dit gebeurt alleen als je een klein, helder lichtpuntje fotografeert, zoals een lanterenpaal of de zon.

Als je zo veel mogelijk stralen wilt, gebruik dan een klein diafragma. Ik vind het resultaat het best op f16, maar je moet natuurlijk voor jezelf bedenken wat jij het mooist vindt.

 

Samenvatting

Zoals je nu wel begrijpt is diafragma een superbelangrijke instelling in fotografie, misschien wel een van de allerbelangrijkste.

Kort samengevat:

Een klein diafragma:

  • Maakt je foto’s donkerder
  • Geeft je meer scherptediepte
  • Verhoogt de intensiteit van lichtsterretjes

Een groot diafragma doet precies het tegenovergestelde.

Leuk al die theorie, maar om het echt te leren moet je nu aan de slag. Ik ben heel benieuwd wat voor foto’s je met deze kennis gaat maken.

Wat is Sluitertijd | Het Geheim van de Juiste Belichting

Wat is Sluitertijd | Het Geheim van de Juiste Belichting

Wat is sluitertijd in fotografie? Met sluitertijd bepaal je hoe lang de sluiter van je camera open staat. Maar hoe kies je de juiste sluitertijd voor de juiste situatie? In dit artikel leg ik uit wat sluitertijd is, hoe sluitertijd werkt bij een digitale camera en welke sluitertijd je kan gebruiken voor welk situatie. 

Wat is sluitertijd?

Sluitertijd (ook wel belichtingstijd genoemd) is verantwoordelijk voor twee dingen: het veranderen van de helderheid van een foto en het creëren van effecten door actie te bevriezen of beweging te vervagen. Sluitertijd is een van de drie belangrijkste instellingen in fotografie. De andere twee zijn diafragma en ISO.

Terug naar de vraag: Wat is sluitertijd? De sluiter, het mechanisme dat er voor zorgt dat de sensor alleen belicht wordt als je een foto wilt maken, bepaalt hoe lang de sensor van je camera wordt belicht. Door de sluitertijd van de camera aan te passen kan je bepalen hoe lang er licht er op de sensor valt, wat er voor zorgt dat iets bewogen of juist bevroren op de foto komt.

Wat is een korte of een lange sluitertijd?

Een korte sluitertijd is een sluitertijd korter dan 1/100e van een seconde en wordt vaak gebruikt om onderwerpen op de foto te bevriezen. Denk hierbij aan een belichtingstijd van 1/1000e of 1/200e.

Wat is Sluitertijd

Een lange sluitertijd is een sluitertijd langer dan 1/100e en wordt gebruikt als er weinig licht is of om beweging te laten zien in een foto. Denk aan een sluitertijd van 1/30e of of 0,5 seconden.

Wat is de beste sluitertijd?

Mijn standaard sluitertijd is 1/200 seconde. Met die instelling ben ik klaar voor de meest voorkomende situaties. Voor algemene fotografie van langzamer bewegende onderwerpen kan je goed foto’s maken op 1/200 of zelfs 1/100ste zonder bewegingsonscherpte te krijgen. Door je camera in je tas te stoppen met deze sluitertijd ingesteld, kan je in de meeste gevallen meteen aan de slag.

Fotografeer je uit de hand dan is het verstandig om de volgende vuistregel aan te houden: Met een standaardlens lukt het bij een sluitertijd van 1/60 vrijwel iedereen om een scherpe foto te maken. Wordt de sluitertijd langer, dan bestaat de kans dat je foto bewogen is en is het slim om een statief te gebruiken.

Bij een telelens zal dit sneller voorkomen dan bij een groothoeklens. Dat komt doordat een telelens elke beweging die je met je camera maakt vergroot en een groothoeklens die beweging juist verkleint.

Hoe stel je de sluitertijd in?

Er zijn twee standen op een camera waarmee je de sluitertijd kan instellen: M (Manual) en TV (Time Value) of S (Shutter Priority). Deze kan je vinden op de draaiknop bovenop je camera.

In de TV of S stand bepaal je zelf de sluitertijd en zorgt de camera voor de diafragma instellingen en de juiste belichting.

Als je de camera op Auto ISO zet in je ISO instellingen kan je je helemaal focussen op de sluitertijd en doet de camera de rest voor je. Ideaal!

Gebruik de TV of S stand als je geen behoefte hebt om je diafragma in te stellen en je alleen bezig wilt zijn met de sluitertijd. Dit kan handig zijn bij situaties je je volledig wilt focussen op de belichtingstijd en de rest er niet zo veel toe doet.

Een camera met een knop voor sluitertijd

De Tv of S stand is ook ideaal als je nog niet zo lang fotografeert, maar wel meer invloed wilt hebben over het eindresultaat van je foto’s.

Door zelf je sluitertijd te bepalen heb je veel meer creatieve vrijheid dan op de automatische stand en ben je sneller klaar voor onverwachte momenten.

De Tweede stand is de M stand. In deze stand regel je sluitertijd, diafragma en ISO helemaal zelf. De camera zal er dan niet meer voor zorgen dat je foto goed belicht is, tenzij je de ISO instellingen op Auto ISO zet. In dat geval bepaal jij de sluitertijd en diafragma en verandert de camera de belichting door de ISO instellingen automatisch aan te passen.

Naarmate je beter wordt in fotograferen zul je merken dat je de M stand steeds meer gaat gebruiken. Ik gebruik zelf altijd de M stand in combinatie met auto ISO. Op die manier kan ik zelf mijn sluitertijd en diafragma instellen en weet ik toch dat de belichting altijd goed is.

Wanneer Gebruik je Welke Sluitertijd?

Of je een lange sluitertijd of een korte sluitertijd gebruikt, is afhankelijk van wat je wilt fotograferen. Globaal gezien moet je met de volgende drie zaken rekening houden bij het kiezen van je belichtingstijd: Het onderwerp dat je fotografeert, de omgeving waarin je je bevind en het effect dat je wilt bereiken.

Wat is Sluitertijd

Onderwerp en sluitertijd

Afhankelijk of je onderwerp beweegt of niet zul je moeten bedenken of je een foto wilt waarin het onderwerp bevroren is of beweegt. Is het een stilstaand onderwerp, dan kan je prima een lange sluitertijd gebruiken.

Beweegt je onderwerp en wil je dat het onderwerp scherp is, dan zal je een korte sluitertijd moeten toepassen. Wil je beweging in je foto laten zien, bijvoorbeeld bij een hardloper, experimenteer dan met de sluitertijd tot je beweging ziet in de foto, maar het onderwerp nog wel scherp genoeg is.

Een beetje onscherpte van het onderwerp is niet erg, kijk maar naar sportfoto’s van professionals, die zijn vaak ook niet helemaal scherp.

Omgeving en sluitertijd

Wil je fotograferen bij weinig licht dan zal je als snel je sluitertijd langer moeten maken om genoeg licht op te vangen met je sensor. Denk hierbij aan een bewolkte dag, als je binnen wilt fotograferen, maar ook als je foto’s wilt maken van de maan of een een sfeervol straatje in de avond. Als het echt donker is kan je het beste met een statief fotograferen, je diafragma aanpassen of je ISO waarde verhogen.

Architectuur met lange sluitertijd

Effect en Sluitertijd

Fotografeer je graag architectuur dan wordt de foto dynamischer door beweging van voorbij lopende mensen of auto’s in beeld te brengen. Wat heel tof is om een keer te proberen is het maken van lichtsporen van auto’s in een avondfoto. Op zo’n moment moet je een lange sluitertijd gebruiken en is een statief handig.

Bij een spelende kinderen wil je graag de beweging bevriezen en kies je dus een korte sluitertijd. Bedenk, voordat je gaat fotograferen, welk effect je wilt bereiken en kies daar de juiste sluitertijd bij.

Hoe werkt een sluiter in de camera?

Een mechanische sluiter in een camera is een systeem van twee gordijnen die voor de beeldsensor bewegen om de duur van de belichting te bepalen. Het werkt als volgt: wanneer de ontspanknop wordt ingedrukt wordt het eerste gordijn van de camera geopend.

Het licht komt de camera binnen en valt op de sensor die het beeld vastlegt. Vervolgens wordt het tweede gordijn gesloten, waardoor er geen licht meer op de sensor valt.

In onderstaand filmpje zie je eerst een lange sluitertijd, waarbij het tweede gordijn pas naar beneden komt als de eerste helemaal open is. In het tweede gedeelte van het filmpje is de sluitertijd zo kort dat het tweede gordijn vrijwel direct achter het eerste gordijn aankomt.

De sensor wordt dus niet in een keer helemaal belicht, maar van boven naar beneden, door het kleine open vlak tussen het eerste en tweede gordijn.

Door gebruik te maken van twee gordijnen, kan de camera zorgen voor een gelijke belichting over de gehele sensor. Zou er maar maar één gordijn gebruikt worden dan zou er altijd een deel van de sensor langer belicht worden.

Naast een mechanische sluiter bestaat er ook nog een elektronische sluiter. Er zijn twee soorten elektronische sluiter: de globale sluiter en de rollende sluiter. Een globale sluiter werkt door alle pixels van de beeldsensor tegelijkertijd te belichten en dan de belichting te stoppen. Een rollende sluiter daarentegen werkt door elke rij pixels van boven naar beneden of van links naar rechts te belichten.

Veel telefoons maken gebruik van een rollende sluiter. Maak maar een keer een foto uit de auto en kijk hoe de lantarenpalen er uitzien.

Een elektronische sluiter heeft verschillende voordelen ten opzichte van een mechanische sluiter. De sluiter maakt geen geluid en kan bijvoorbeeld veel sneller werken, waardoor hogere sluitertijden mogelijk zijn. Bovendien zijn er geen bewegende delen in de sluiter die kapot kunnen gaan.

 

5 killer tips voor fotograferen bij weinig licht Maak gegarandeerd goede foto’s in het donker

5 killer tips voor fotograferen bij weinig licht Maak gegarandeerd goede foto’s in het donker

Een zonsopkomst fotograferen, fotograferen in de schemering of fotograferen bij kunstlicht, het zijn allemaal voorbeelden van fotograferen bij weinig licht. Het goed vastleggen van deze momenten is echter geen makkelijke opgave. In dit artikel leg ik je aan de hand van 5 tips en 4 hacks uit hoe je met weinig licht toch de mooiste foto’s kan maken.

fotograferen bij weinig licht

1. Welk diafragma bij weinig licht?

Hoe maak je goede foto’s in het donker? Gebruik in het geval van fotograferen bij weinig licht zo veel mogelijk een groot diafragma (klein f-getal). De diafragma instelling geeft aan hoeveel licht je lens binnenlaat. Bij weinig licht wil je zo veel mogelijk licht op je sensor laten vallen zodat je een goede belichting krijgt en zo veel mogelijk detail kan vastleggen.

Het diafragma beïnvloedt niet alleen de hoeveelheid licht dat de lens binnen laat, maar zorgt er ook voor dat je scherpte diepte verandert. Scherpte diepte is het stuk van de foto dat zichtbaar scherp is. Gebruik je een groot diafragma, dan zal de scherptediepte kleiner zijn dan bij een klein diafragma (groot f-getal). Als je een portret maakt en je wilt een mooie onscherpe achtergond, dan is een groot diafragma geen probleem.

In dit geval zorgt het er voor dat alleen je onderwerp scherp is en de rest vaag. Wil je alle details van een skyline fotograferen bij weinig licht dan kom je met datzelfde diafragma bedrogen uit. Om er voor te zorgen dat je foto goed belicht is en je alle details kunt zien in de foto, moet je je diafragma kleiner maken en je sluitertijd langer. Op die manier krijg je meer scherptediepte, wat er voor zorgt dat een groter deel van je foto scherp is en alle details zichtbaar blijven.

fotograferen bij weinig licht

2. Hoe maak je goede foto’s in het donker? 

Is je lens niet lichtsterk genoeg om te fotograferen bij weinig licht of wil je zo veel mogelijk scherptediepte behouden dan is het verstandig om eens te kijken naar je ISO-instellingen. Door een hogere ISO waarde te gebruiken verhoog je de gevoeligheid van de sensor voor licht, zo kan je ook ’s nachts en binnen fotograferen zonder flits.

Hoe hoger het ISO getal, hoe gevoeliger de sensor is voor licht. Door die hoge ISO waarde loop je wel het risico dat er ruis ontstaat. Spiegelreflex- en systeemcamera’s hebben bij een hoge ISO waarde minder last van ruis. Dat komt omdat ze een grotere sensor hebben dan een compactcamera of en mobiele telefoon .

Een grotere sensor biedt bij hoge ISO waarden een beter resultaat omdat de grotere oppervlakte meer licht opvangt. Hierdoor ontstaat minder ruis bij het verhogen van de gevoeligheid van de sensor, wat leidt tot schoner en meer gedetailleerd beeld. Bovendien heeft een grotere sensor meestal grotere pixels, die op hun beurt weer meer licht opvangen, wat resulteert in beter beeldkwaliteit bij hoge ISO waarden.

Fotograferen bij weinig licht

3. In RAW fotograferen bij weinig licht

Fotograferen bij weinig licht is ook kijken op welk vlak je meer uit je camera kunt halen. Bij fotograferen in het donker wil je meer ruimte hebben om je foto’s te bewerken. Daarom raad ik altijd aan om van JPEG over te stappen naar het RAW bestandsformaat.

Door RAW te gebruiken heb je meer ruimte om naderhand de belichting, of de witbalans van je foto aan te passen. Hierdoor kan je je meer focussen op de kadrering en je onderwerp, de witbalans en de eventueel niet perfect belichte foto kan je naderhand in Photoshop nog wat aanpassen.

Hoewel je in RAW nog steeds last zult hebben van ruis, kan je dit wel beter reduceren in de nabewerking dan je camera dat doet als je in JPEG schiet. In JPEG zal je camera automatisch een ruisfilter toepassen. Helaas zorgt dat niet altijd voor het beste resultaat. Doe je het in Photoshop, dan heb je zelf de regie over hoeveel ruis je in je foto wilt.

4. Gebruik een statief voor scherpe foto’s

Een belangrijke tip voor het fotograferen bij weinig licht is het gebruik van een statief. Door je camera op een statief te zetten kan je een langere sluitertijd gebruiken en een lagere ISO waarde. Denk er wel aan dat de kans bestaat dat je nog steeds beweging in je foto krijgt als je handmatig je sluiterknop indrukt.

Om die reden raad ik aan om de zelfontspanner van je camera te gebruiken. Stel de zelfontspanner in op 3, of liever nog 10 seconden, zodat alle trillingen en kleine bewegingen uit je statief en camera zijn voordat de opname wordt gemaakt.

Als je camera beschikt over een app waarmee je de camera op afstand kan besturen is dat helemaal ideaal. Op die manier hoef je je camera niet aan te raken en verklein je helemaal de kans dat je trillingen veroorzaakt die eventueel voor een bewogen foto zorgen.

fotograferen bij weinig licht

5. Stel handmatig scherp

Als we fotograferen bij weinig licht heeft de camera het soms moeilijk met scherpstellen. Dat komt omdat de meeste autofocus systemen gebruik maken van contrastdetectie om scherp te stellen. Dit houdt in dat ze de verschillen in contrast tussen verschillende delen van het beeld analyseren om te bepalen waar je foto scherp moet zijn.

Als het beeld te donker is, is het contrast kleiner waardoor het moeilijker wordt om de juiste scherpte te vinden. Het is daarom belangrijk om te zorgen dat er voldoende licht op de sensor valt wanneer je met een camera werkt zodat het autofocus systeem zo nauwkeurig mogelijk kan werken.

Lukt het niet meer om met autofocus scherp te stellen, dan is het tijd om over te schakelen op handmatig scherpstellen. Met handmatig scherpstellen kan je met behulp van de scherpstelring op je lens zelf bepalen waar de scherpte van de foto komt te liggen. Op de Live View van je camera kan je meteen zien of je beeld scherp is of niet. Sommige camera’s zoomen dan in op 100% zodat je zeer nauwkeurig kan scherpstellen.

Beweging fotograferen bij weinig licht, zoals lichtsporen van een auto, doe je op deze manier in een handomdraai.

Extra: 4 Hacks voor Fotograferen bij Weinig Licht, Zonder Statief, Zonder Flitser

Je kan altijd een flitser gebruiken als je geen statief hebt, dat zorgt op een korte afstand altijd voor genoeg licht. Nadeel van een flitser is dat deze vaak alleen het onderwerp op de voorgrond goed belicht. Voor een zonsondergang of een landschap is een flitser dus onbruikbaar. Zowel buiten als binnen fotograferen met flitser raad ik af.

De achtergond wordt dan vaak donkerder waardoor je niets meer ziet van de omgeving. Alleen bij een portret kan je overwegen om een flitser te gebruiken, maar je kan beter een plek uitzoeken waar mooi licht is.
Om toch uit de hand, zonder flitser en zonder statief, te fotograferen bij weinig licht kan je de volgende hacks gebruiken:

 

    • Doe je camerariem om je nek en houd de camera zo ver mogelijk van je nek totdat de riem strak staat. Houd tegelijkertijd je ellebogen tegen je lichaam zodat er een driehoek ontstaat tussen je nek, je ellebogen en je camera. Zo kan je de camera stiller houden dan als je hem normaalt vast hebt.


    • Zet je camera op de grond of op een object en gebruik dat als statief. Leg je jas of een trui onder je camera op oppervlakken die niet egaal zijn. Gebruik de zelfontspanner om er voor te zorgen dat je camera niet beweegt tijdens het fotograferen.


    • Maak meerdere foto’s achter elkaar met de burstmodus van je camera. Door de sluiter ingedrukt te houden en meerdere foto’s achter elkaar te maken voorkom je dat het indrukken voor onscherpte zorgt. De eerste en laatste foto zijn vaak onscherp door het indrukken of loslaten van de sluiterknop.


    • Welke lens bij weinig licht wordt gebruikt is van belang: Gebruik een groothoeklens in plaats van een telelens als je met weinig licht uit de hand fotografeert. Hoe langer de brandpuntsafstand van een lens, hoe lastiger het is om beweging van de camera te voorkomen.